Keymetrics

Forsman & Bodenfors vinner 20 Lejon i Cannes

Forsman & Bodenfors har en succévecka på världens största reklamfestival i Cannes och tar hem två Grand Prix, åtta guldlejon, åtta silverlejon och två bronslejon.

Nästan samtliga vanns för Volvo Trucks-kampnjen ”Live Test Series”, som bland annat inkluderar ”The Epic Split”.

Byrån vann även ett silverlejon (i Film Craft) för Volvo Cars-kampanjen ”Leave the World Behind” och ett (i Film) för ”The Greatest Story” för Unicef.

Bortsett från Forsman & Bodenfors framgångar blev 2014 ett lejonfattigt år för svenska byråer. Totalt delade tio byråer på 13 lejon – ett guld, två silver och tio brons.

Ingo tog ett guld och vann även ett bronslejon, för Lidl-kampanjen Dill.

Åkestam Holst vann sammanlagt två silverlejon och ett bronslejon för ”Blowing in the Wind” för Apotek Hjärtat.

BYRÅTOPPEN CANNES LIONS 2014

1. Forsman & Bodenfors: 2 Grand Prix, 8 guld, 8 silver, 2 brons

2. Ingo: 1 guld, 1 brons

3. Åkestam Holst: 2 silver, 1 brons

4. North Kingdom: 1 brons

M&C Saatchi: 1 brons

Happy Tear: 1 brons

IUM: 1 brons

Deportivo: 1 brons

DDB Stockholm: 1 brons

Volontaire: 1 brons

Lelo: 1 lejon (ingen valör)

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ny studie avslöjar hur användarna läser Googles sökresultat