Adidas tar avstånd från Luis Suarez

Tre dagar sen fick Luis Suarez en fyra månaders avstängning efter att ha bitit axeln på en italiensk försvarare under en Uruguay VM-match. Hans sponsor, Adidas, har redan börjat byta ut hans ansikte som syns på deras reklam.

“Vi uppdaterar vår VM-marknadsföring och jag kan bekräfta att det redan har börjat”, berättade en taleskvinna och förklarade att Adidas är i färd med att byta bilder.

En Adidas annons som tydligt visar Suarez tänder ligger i närheten av Rio de Janeiros populära strand Copacabana. Den har blivit en väldigt populär VM attraktion, som turister radar upp för att ta bilder som visar dem bli bitna av stjärnan.

SuarezBite4

Adidas har inte berättat ifall den bilden kommer bli borttagen eller inte.

Suarez, anses vara en av världens bästa fotbollsspelare. Han är nu avstängd i 9 matcher och 4 månader från all fotbollsrelaterad aktivitet.

“Ett sådant beteende kan inte tolereras av någon fotbollsspelare, och i synnerhet inte under ett VM när ögonen av miljontals människor ser på”, sade Claudio Sulser, ordförande i FIFA disciplinkommittén.

“Adidas stöder FIFA: s beslut, ”Adidas taleskvinna sade i ett uttalande. “Vi kan verkligen inte tolerera Luis Suarez senaste beteende och vi kommer återigen att påminna honom om den höga standard vi förväntar oss av våra spelare.”

“Vi har inga planer på att använda Suarez för fler marknadsföringsaktiviteter under 2014 FIFA World Cup”, tillade hon.

Den taleskvinna berättar att Adidas “nuvarande relation med Suarez är oförändrad vid denna tid och som vanligt kommer vi att diskutera alla aspekter av vårt framtida partnerskap direkt med Suarez och hans team.”