Keymetrics

Volvo och Robyn – A perfect match?

Utan att ha någon som helst inblick I syftet med den nya Volvo-reklamen med Robyn kan man undra hur de tänkte egentligen. Även om jag är helt utan insikt i strategiarbetet kan jag bara genom att titta på olika datapunkter göra en snabb analys om denna reklam funkar i primärmålgruppen för premiumbilar eller inte. Grundat på detta kan jag måla ut två olika ytterligheter som bara Volvo och Forsman och Bodenfors kan svara på om de stämmer eller inte.

Antingen är detta en del av ett djuplodande analysarbete för att sätta en strategi med att klä Volvo-varumärket med en massa olika attribut för att bredda kretsen som gillar varumärket, likt Coca Cola som verkligen har lyckats med att förknippas med Jul, Sommar, Idrott, Fest osv. Man får verkligen hoppas att så är fallet med denna kampanj.

Eller så är det en del av en reklamares magkänsla där de vill utnyttja kända personer och matcha ihop dem med Volvo för att rida på deras målgrupp för att kunna sälja bilar till dem. Då kan man börja undra över vilken analys de har grundat kampanjen på. Jag gjorde en körning på beluga för att se vilka som lyssnar på Robyn enligt dem är det en kraftig överrepresentation på kvinnor, 63 procent, i åldersspannet 18-24 år. Målgruppen för premiumbilar är framförallt välbärgade män i 45 års ålder.

Robyn

Om man tittar på denna data är det svårt att få en bra ROI, return of investment, på denna kampanj. Då skulle man ha kunna valt några gubbigare personer.

Exempelvis Bo Kaspers Orkester, jämn könsfördelning bland lyssnarna som är i åldrarna 35-44 år.

Bo Kasper Orkester

Eller så skulle man kanske kunna välja Tomas Ledin istället, också han har en jämn könsfördelning bland lyssnarna men i något äldre åldersspann 45-54 år.

Tomas Ledin

Det går att göra riktigt vassa analyser på vilka som köper vilka bilar och matcha detta med olika beteendevanor, data finns tillgänglig för den som är intresserad.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
De kommande 25 åren av e-handel