Keymetrics

Streamad TV har ökat 100 procent på 3 år

Streamat TV-tittande har gått från ca 30 procent i veckan Q1 2011 till ca 60 procent i veckan Q1 2014.

Mediavision fick ett riktigt bra genomslag i gårdagens pressmeddelande, TV-4 tog upp det i nyhetssändningen och ett flertal tidningar återrapporterade utvecklingen från deras pressmeddelande under gårdagen.

Vad är det då som händer på TV-marknaden. Jag skulle vilja hänvisa till Heinz ketchupeffekten, nu släpper det när man har bultat på flaskan ett par gånger. Allt börjar komma på sin plats, hushållen har bra mobil internetuppkoppling, de internationella TV-aktörerna har intagit den Svenska marknaden och hushållen (framförallt i storstäder) har omfamnat det nya sättet att se på TV.

Den stora frågan som kommer upp är linjär TV död, jag tror inte det men den är på riktigt utmanad. Det vanliga linjära TV-tittandet kommer nog att leva vidare flera år till men med fortsatt vikande tittarsiffror.

Den stora utmaningen nu för alla kommersiella TV-aktörer är just de vikande tittarsiffrorna det innebär vikande reklamintäkter, vilket innebär mindre pengar till inköp eller produktion av program, vilket i sin tur i värsta fall innebär en sämre upplevelse för de som ser på linjär TV. Detta kan då ytterligare spä på migrationen till det digitala tittandet då allt finns där när man själv vill titta.

Det tar dock ett tag för människor att ändra sitt beteende, men har de väl tippat över till att se på streamad-TV är nog chansen liten att de kommer tillbaka till det linjära tittadet skulle jag bedöma.

Mediavisions tracking är nog kritisk att följa för de stora kommersiella TV-aktörerna, samt att man måste komplettera med annan data, för att kunna göra bra prognoser för att kunna göra målgruppsanpassade programinvesteringar.

Lite fakta från Mediavisions analys

–          825 000 hushåll betalade under Q1 2014 för digitala TV-tjänster

–          Netflix har 600 000 betalande kunder

–          Linjär-TV minskade 3 procent under 2013

–          Under Q1 2014 minskade linjär-TV 5 procent

Läs hela pressmeddelandet Mediavision Svensk streamingmarknad

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Löneligan som ska få oss andra att skämmas