Keymetrics

Robyn + Volvo = ingen succé

Robyneffekten för Volvo uteblev, Dagensanalys.se gjorde tidigare en analys om reklamfilmen för Volvo ” Volvo och Robyn – A perfect match?”

Vi konstaterade redan innan lanseringen att utsikterna för att detta skulle bli en succé var mycket liten, då Robyn inte direkt har någon affinitet med målgruppen för premiumbilar som Volvo.

Nu när kampanjen har gått en tid kan man se att den virala effekten inte blev så stor. Hur det har påverkat trafiken till bilhandlarna och deras försäljning kan bara Volvo svara på.

Vi måste ge dem kredit för att tänka nytt inom den generiska bilreklamen som florerar i media idag. Men med mer analysarbete inför kampanjerna skulle man troligtvis kunna få ännu bättre effekt om man väljer personer och situationer som delar samma målgrupp som högpotentiella bilköpare.

Volvo You Tube
Volvo You Tube

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så meningsfullt är vårt internetanvändande – Svenskarna och Internet 2019