Keymetrics

Nu kommer 3D-annonserna

Webbaserade grafikplattformen Goo Create lanserar stöd för 3D-annonser. Goo Technologies lanserar idag tjänsten Goo Create som är den första professionella plattformen för avancerad webbgrafik och stöd av Rich 3d Ads, annonser baserade på HTML5 och WebGL. Goo Create for Ads är det annonsverktyg som designers använder för att  skapa häftiga annonser som har stöd för det nya formatet.

Goo visar just nu upp  en webbannons i nya Rich 3D-formatet på Aftonbladet.se – en annons som marknadsför det nya onlinekasinot BlingCity. BlingCitys Rich 3D-annons har formatet Big Bang och är byggd i Goo Create.

johan_asen
Johan Åsen

”Vi strävar alltid efter att vara det mest innovativa mediehuset i Norden, och att vara först med att erbjuda Rich 3D byggd på HTML5 och WebGL till våra annonsörer var ett enkelt beslut”, säger Johan Åsén, produktdirektör på Schibsted. ”Denna nya teknologi kommer att vara en fördel för oss som media.” säger produktdirektören.

Displayannonser på webbplatser, så kallade banners, har blivit allmer ifrågasatta eftersom publiken generellt har ett lågt intresse för annonserna. Detta kombinerat med andra fenomen såsom ”banner blindness” och kompatibilitetsproblem har gjort det svårt för annonsmarknaden online att hitta annonslösningar som verkligen fungerar. WebGL, en webbaserad teknologi som gör det möjligt att utan plug-ins skapa hårdvaruaccelererad grafik, har på senare tid seglat upp som det nya huvudalternativet till Flash. Tekniken når stadigt fler och fler, och i dagsläget är ca 75 procent av alla webbläsare WebGL-kompatibla – vilket gör att WebGL nu når fler användare än Flash.

daniel_sahlin
Daniel Sahlin

”Vi är ett nytt innovativt onlinekasino och för att bli synliga i mediebruset behövde vi en edge gentemot konkurrenterna”, berättar Daniel Sahlin, VD på BlingCity. ”Genom att skapa vår annons på Goo Create plattformen fick vi möjligheten att visa vår publik vad de kan förvänta sig i kasinot bara genom att se vår innovativa annonskampanj – det handlar om storytelling!”

Genom att utnyttja kraften i HTML5 och WebGL, skapar Rich 3D Ads byggda på Goo Create-plattformen större engagemang hos annonspubliken och förbättrade nyckeltal för annonserna. Från och med idag kan Goo Create användas för att producera Rich 3D Ads, med en komplett annonshanteringslösning som gör det enkelt och snabbt att komma igång även med distributionen av annonsen. Goo Create for Ads kommer dessutom att erbjudas kostnadsfritt under en begränsad introduktionsperiod.

marcus_kruger
Marcus Krüger

 

”Den senaste tiden har vi lagt mycket tid och resurser på att undersöka och förstå annonsmarknaden. De slutsatser vi drog visade på ett stort glapp mellan annonsörer och deras publik”, berättar Marcus Krüger, grundare och styrelseordförande i Goo Technologies. ”Det fick oss att se en enorm möjlighet och resulterade i att vi utvecklade något som i dagsläget är helt unikt på annonsmarknaden – Goo Create for Ads.”

Läs mer om Goo Create for Ads på Goo Technologies webbplats här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Öob kampanj The Office
ÖoB lanserar nytt reklamkoncept som inspirerats av The Office