Keymetrics

Mobilen kommer att äta upp den tryckta dagspressen

Jag satt i publiken och bevittnade en het paneldebatt (se bild nedan) i London för två veckor sedan, på Adobe Summit, med några av de vassaste personerna från Europa inom digital strategi. Med andra ord stod crème de la crème inom digital kunskap och insikt på scen. Då passade jag på att ställa en mycket obehaglig fråga till dem – Om tryckta morgontidningar har idag ungefär lika många läsare av pappersutgåvan som de har i deras digitala motsvarighet, och om deras intäkter idag är ca 80 procent finansierade av den tryckta utgåvan – hur ska de då kunna överleva i den mobila framtiden som vi har framför oss?

Den Holländska digitalstrategen, Cor Molenaar, tog frågan på volley och gav ett mycket hårt svar – Finns det ett behov för tryckt dagspress i vår mobila framtid?

Ni kan tänka er stämningen som spred sig i rummet. Det blev dödstyst bland alla journalister som satt i rummet och skruvade på sig i sina stolar, då de representerade just tryckta tidningar. En dansk journalist bakom mig började opponera svaret och debatten tog rejäl fart. Jag fortsatte med att ställa en obehaglig följdfråga till just holländaren – Ser du en framtid likt Kodak, ett av världens största fotoföretag som gick i konkurs, för tryckta morgontidningar? Holländaren svarade – Ja varför inte?

Läs även inlägg om mobil: Mobila enheter tar nära hälften av användarnas tid

Den följande debatten som fortsatte var både bra och superintressant då den tog flera vändningar fram och tillbaka. Där vissa försvarade den tryckta dagspressen och sa att den kommer alltid att leva kvar i någon form. Samtidigt som andra förde brandtal om morgontidningens död, kanske med en återuppståndelse i någon annan form.

Frågan är inte ny men den blir just nu aktuell med mobilanvändandets inkräktande på all tid, och därmed också på alla mediers tid.

Kommer mobilanvändandet att ta död på tryckt dagspress? Jag vet tyvärr lika lite som ni om framtiden, fast jag har mina gissningar om utvecklingen.

En sak som är säker är att flera medier troligtvis kommer att gå igenom ett stålbad med mobilens korståg in i våra liv.

Panelen:

Jerry Silfwer

Fredrik Cavazza

Martin Meyer-Gossner

Doug Kessler

Cor Molenaar

Moderator:

John Watton

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här granskar USA onlinejättarna