Keymetrics

Låt kunderna bygga ditt varumärke – IKEA modellen

Ingvar Kamprads modell där kunderna själva får bygga ihop sina möbler har varit helt genial utifrån flera perspektiv. För det första är det ur ett logistiskt perspektiv optimalt, tar liten lageryta och liten transportplats. Detta medför att IKEA kan ha det man vill ha på lagerhyllan och kunderna kan enkelt lasta sina möbler i bilen och få med sig dem hem direkt. För det andra, vilket jag tror även är det bästa men troligtvis har varit omedvetet från Ingvar, är att man får kunderna att interagera med möblerna som man har köpt. Man känner då en delaktighet med det man har köpt, man har själv byggt ihop möblerna, och även en viss stolthet att man fick ihop det. Detta gör att man omedvetet blir ett med sina möbler och kanske gillar dem lite mer än en färdig möbel som man fick vänta ett par veckor på att få hem.

En industri som anammat IKEA-modellen är bilindustrin. Bilarna under 60-70 talet var färdiga bilar med några olika motoralternativ, coupé kombi eller fyradörrarsmodeller i olika färger. Idag kan man välja allt och bygga sin bil helt efter tycke och smak, den gamla vallåkravolvon har blivit var mans egendom, listan är oändlig och alla biltillverkare har en ”bygg-din-bil-site” där bilköparna kan sitta och drömma sig bort och bygga sin bil samt se hur den kommer att se ut. Detta medför ett starkare band till den nyinköpta bilen, då man just har byggt den själv.

Idag med den digitala revolutionen med sociala medier och mobilens intåg har det blivit både enklare än någonsin tidigare, samt jobbigare än någonsin tidigare, att interagera med sin publik. Kanalerna finns där i varje persons ficka, men det är många som krigar i bruset. Det man skall tänka på i den nya digitala verkligheten är att den gamla mentaliteten där man kan trycka ut sitt budskap troligtvis håller på att dö. Man måste släppa in kunderna i bruset och kommunicera med dem. SKY Italy berättade att de hade lyckats öka TV-tittandet i flera av deras 150 kanaler med tvåsiffriga tal med hjälp av digital kommunikation. Vatikanen har en digitalansvarig som skapar nya digitala sätt att kommunicera. Det digitala är inte ett hot mot de gamla analoga tjänsterna. Tvärtemot om man anammar det digitala och kommunicerar sina analoga tjänster via de nya medierna och släpper in kunderna i diskussionen kan man även lyfta den gamla analoga affären. De gamla traditionsbundna biltillverkarna har tagit till sig det digitala fullt ut och bjudit in kunderna i bilbyggandet.

Bjud in era kunder i er affär, ni har allt att vinna på det!

Ingvar Kamprad
Ingvar Kamprad

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Greta Thunberg visade nyss styrkan med sociala medier