Keymetrics

Dagensanalys.se intervjuar Ipsos

Hur mäter man det emotionella i reklamen, den eviga frågan som alla vill ha svaret på.

De flesta forskarstudier visar att våra beslut är emotionella och att vi motiverar dem rationellt efterhand. Reklamare försöker göra reklamfilmer som berör tittarna och de flesta reklam- och effektmätningar ställer frågor som besvaras på rationella grunder. Ipsos och TNS-Sifo har under flera år arbetat med att ta fram metoder för att kunna mäta just det emotionella.

Dagensanalys.se besökte därför Ipsos för att få en inblick hur deras metod Emoti*Trace fungerar och om man lyckas fånga hur reklamfilmerna berör tittarna emotionellt. Har de lyckats fånga det emotionella i reklamen, bedöm själva när ni har tittat på intervju.

Se hela intervjun med Ipsos där Peter Mackhe intervjuar Marie Celén Törnqvist

Ipsos intervju

Tidigare inlägg i samma ämne
Reptilhjärnan styr våra beslut
Per Selin på Bisnode tar bladet ur munnen

Kort om Marie Celén Törnqvist
Maria is head of Ipsos ASI Scandinavia and is a part of Ipsos management team. ASI is the division specilized in branding and communication analysis.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Youtube använder AI för att maximera räckvidden på dina kampanjer