Keymetrics

Chockbeskedet ”tidningen Aftonbladet nära konkurs”

Om inte Aftonbladet ökar sina intäkter och minskar sina kostnader samt minskar sina strategiska investeringar är ”tidningen Aftonbladet nära konkurs” hävdar en källa som forskat i bolagets ekonomiska läge utifrån sin stuga i södra Sverige. Källan har under flera år oroat sig över utvecklingen och vill nu nå ut med sina insikter i tidningens affärer.

Eller är rubriken med ingressen ett gigantiskt klick-monster?

Vad den här artikeln egentligen handlar om är rubriksättning för att skapa så kallade klick-monster. Rubriken skulle kunna vara verklig då den syftar till Aftonbladets papperstidning som minskar i upplaga och numera kostar mer än den smakar för Schibsted. Att förlaget storsatsar på digitalt är ingen chansning då ledningen tidigt genom Mats Ericssons (ordförande Schibsted Tillväxtmedier) och Peter Grytterhielms försorg fick insikt i att det är på nätet vi vill konsumera media. Aftonbladets ekonomi som helhet inklusive dotterbolag är stabil och den kommer att förbli så då dotterbolagen Klart.se, Hitta.se, Blocket.se med flera drar in stålarna och täpper till det växande tidningshålet. Sune Sunesson från södra Sverige har både rätt och fel i sin analys över Aftonbladets ekonomiska situation. Läsaren får själv avgöra vad rubriken avser att förmedla för sanning.

aftonbladet_chock2

Klick-monster är rubriker som balanserar mellan sanning och fantasi. Man skulle kunna påstå att vissa rubriker rakt-upp-och-ned ljuger om det inte fanns en gnutta sanning sett ur en viss vinkling, precis som rubriken i denna artikel. Vad är det som driver klick-monster? Jo, det är analysen! Analysen avslöjar vilka rubriker vi läsare klickar på och vilka vi mer eller mindre ignorerar. Tyvärr är vi läsare så ’enkla’ i tankesättet att sensationsrubriker alltid får mest klick, eftersom det galna lockar, bara vi slipper tänka för mycket. Aftonbladet var en av de första som lärde sig detta och tillsatte en hel avdelning för att komma på ord som ”chock”, ”tok”, ”super” och fler för att sedan analysera effekterna. Redaktionsavdelningen blev självklart lyriska över antalet klick som artiklar med sensationsorden fick och en ny era fylld av klick-monster var född. Jag tycker att analytikern som kom på ordet ”chock” i samband med rubriksättning borde få Stora Journalistpriset. Inget annat ord har haft sådant genomslag inom journalistiken.

chock_aftonbladet

När Jan Helin klev upp och satte sig i ledarstolen skickade han ut ett internt e-postmeddelande till alla på Aftonbladet där han mer eller mindre förkastade sensationsjournalistiken. Det tog några månader och sen var allt tillbaka som vanligt. Ledningen vill ha sina klick-monster, journalisterna vill ha hyllningarna på måndagsmötet och läsarna har ännu inte svikit Bladet. Jag måste erkänna att jag blev besviken på Jan där han satt på tronen med hängande huvud. Jan, du borde ha kämpat hårdare för att bevara det som Lars Johan Hierta byggde upp under sina år som grundare. Lars vision med Aftonbladet var att förse folket med insikter bortom Kungamaktens krafttag om landet. Om Lars Johan Hierta levde idag skulle han nog gråta en skvätt när han fick läsa rubriker som ”Tro inte att jag tagit en överdos” eller ”Nio stekheta sexfantasier” (Aftonbladet 2014-05-07). Varje dag, året runt fyller journalisterna tillsammans med rubrikanalytikerna Aftonbladet med sensationsjournalistik som vi läsare gottar oss i. Jag tycker synd om Jan som sitter på sin tron och övervakar Östberga soptipp samtidigt som han måste dirigera analytikerna att hitta det bästa skräpet som svenskarna vill ha, tror inte det var det här han drömde om som ung på Universitetet.

Själv har jag sedan länge valt att inte läsa Aftonbladet i någon form. När jag vill läsa snaskiga re-writes med sensationsrubriker surfar jag till modern av snask – nämligen engelska The Daily Mail. Den engelska tidningen känner ingen skam och publicerar både bild och halvsanningar om allt som journalisternas fantasi kan drömma fram. Mitt moto är enkelt: Go snask Go Daily.

Jag gillar Jan Helin då han är i mitt tycke en hyvens kille. Jag tror säkert att han till och med håller med mig i stort om han läser denna artikel. Hoppas nu bara att jag inte blir portad från Schibstedhuset, för jag har flera vänner där.

Min dröm är att det ska dyka upp en svensk variant av Huffington Post som tar tillbaka själen i journalistiken och fångar publiken med insikter istället för klick-monster.

Bilderna i artikeln är tagna från Aftonbladets nätupplaga 2014-05-07. Bilden på Jan Helin har inget med innehållet i artikeln, mer än att det är en fin bild på Jan Helin.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sveriges mest googlade företag
Aftonbladet leder listan över Sveriges mest googlade företag