Keymetrics

Tobias Hedström går från IRM till TU

Analyskarusellen är i full gång. Först lämnade Johan Liljebo sin tjänst som analyschef på Aftonbladet när han bytte bransch och gick till TUI Nordic, Fritidsresor. Sedan bytte Fredrik Rogberg tjänst och gick från TU till Aftonbladet där han tog vid efter Johan. Sist ut i analyskarusellen är nu analyschefen på IRM som tar över efter Fredrik Rogberg på TU och efterlämnar en öppen post på IRM.

Här kommer en intervju med den nya heta analyschefen på TU…

Du går från IRM till TU, hur känns det?
Toppen! Ja känner ett behov av nya utmaningar efter 10 år på IRM. Mycket i mitt nya jobb kommer vara samma som jag gjort på IRM men också en hel del nytt. Jag har ju jobbat mycket tillsammans med TU och nu fortsätter jag och kommer att utveckla det.

Dagspressen har utmaningar framför sig men alla förutsättningar finns för framtiden. Behovet av publicister och journalistik kommer alltid att finnas, tidningshusen måste bara se till att behålla sina positioner för framtiden.

Vad är dagspressens utmaningar i framtiden?
Den största utmaningen är att annonsörerna inte värderar de digitala plattformarna lika högt som de tryckta.

Hur menar du? En kontakt på nätet betalar sig mindre än hälften av vad en tryckt gör i dagsläget. Annonsörerna fokuserar för mycket på pris istället för effekt, man jämför priset med bulkköpta kontakter och man är inte beredd att betala för kvalité.

Jag tror också att traditionell TV kan kommer att få problem. De företag som står för innehållet kan ju numera leverera direkt till användarna. Dagspressen har inte samma problem då de själva äger innehållet. Risken finns förstås att man skär ned för mycket på redaktionen och kvalitén. Man måste förstå att användarna betalar för innehållet inte distributionen, man måste lära läsarna att de även måste betala för sitt digitala läsande. Det finns en marknad för gratispress men också en för betalpress, detta måste dock flyttas över till nätläsandet över tiden. Betalningsviljan finns, men det tar tid.

Den tryckta dagstidningen är fortfarande den största intäktskällan. Annonsörerna flyr det tryckta snabbare än användarna, vilket inte är logiskt. Den tryckta dagspressen har ett imageproblem som måste lyftas och åtgärdas. Den tryckta dagstidningen är fortfarande en överlägsen reklambärare. Få medier kan överföra så mycket information till konsumenten som en helsidesannons.

Bonnier har hoppat av TU och TS, hur skall ni få dem tillbaka?
Det handlar om att vi måste visa att vi tillför något till medierna, hjälper dem att prestera bättre. Hitta ett sätt att ta fram bättre jämförelsetal mellan kanalerna i form av best practice och praktiska cases. Det görs för lite studier i ämnet i Sverige idag, men vi måste också få med oss annonsörerna i detta.

Vad vill du göra på TU?
Media is the message. Journalistiken är grunden och jag vill bevisa för annonsörerna att kvalité lönar sig. Annonsköparna måste bli bättre på att se vilka kontakter som är värda mer och vilka mindre.

Vi på Dagensanalys.se vill önska Tobias lycka till på den nya tjänsten!

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Microsoft Edge auto-blockerar spårning