Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Rufus Lidman blir Sveriges Annonsörers digitalstrateg

Under 2013 investerades 8, 5 miljarder kronor i internetmarknadsföring, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM. Användandet av digitala medier växer ständigt, vilket har gjort att annonsörerna snabbt har fått anpassa sina medie- och marknadsinvesteringar därefter. Sveriges Annonsörer startar med anledning av detta en ny rådgivningstjänst, där man har möjlighet att få kostnadsfri rådgivning under 90 minuter tillsammans med rådgivaren Rufus Lidman.

rufus_lidman
Rufus Lidman

– Vi verkar i en bransch där online redan idag bidrar till 7,7 procent av Sveriges BNP, och hela 33 procent av vårt lands BNP-tillväxt. Online håller fullkomligt på att ta över från offline, men ju snabbare något växer, desto mer vildvuxet tenderar det att bli. Och precis så är det ofta med den kunskap som krävs för att utveckla och beställa effektiv digital marknadskommunikation. Lägger vi pengarna på rätt saker och gör vi gör saker rätt? Det är den här typen av frågor som den digitala rådgivningstjänsten kan hjälpa till att lösa, säger Rufus Lidman.

Målsättningen med rådgivningen är att medlemsföretagen ska få ett kvitto på hur företagets digitala närvaro fungerar, från en oberoende källa. Man har också möjlighet att få råd om hur man maximerar ROI på sina digitala investeringar, och hur man når framgång med sin digitala kommunikation – som kan röra allt ifrån sökordsoptimering, digitala kampanjer och sociala medier till den egna webbsidan. Rufus Lidman menar att det finns ett stort behov av rådgivning ute på marknadsavdelningarna.

– Tendensen i branschen är fortfarande att annonsörerna är i ett kunskapsunderläge i relation till sina leverantörer, byråer och säljare. För att skapa en fruktbar relation och en professionell kravställning är det hälsosamt att den här obalansen jämnas ut, säger Rufus Lidman.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>