Keymetrics

Reklam- och medieinvesteringarna minskade 2013

IRM har precis släppt sin årsrapport för 2013. Till skillnad mot den svenska ekonomin som växte med 1, 5 procent backade reklaminvesteringarna med 2, 1 procent, den totala marknadskommunikationen minskade 2,4 procent.

Madelene Thors uttalande om utvecklingen – Sett över en längre tid så minskar reklaminvesteringarnas andel av BNP förklarar IRMs VD Madeleine Thor. Den strukturella förändringen från print till digitalt kan vara en förklaringsvariabel, annonsörernas utökade kommunikation via egna kanaler en annan.

Kommentar från Dagensanalys.se – Det är troligtvis så att man konsumerar mer media än någonsin förr, men annonsörerna flyttar sina investeringar till de medier där användarna finns. Detta medför att de totala annonsinvesteringarna krymper då de digitala medierna är mer kostnadseffektiva att annonsera i.

Se fördelningen på medieinvesteringarna 2013 på IRM

 

 

 

 

 

 

 

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”SEO är något att ha med i sin onlinestrategi från början”