Keymetrics

Framtidsinsikter med prediktiv dataanalys

Framtiden handlar om att predicera varje individs beteende.

Idag jobbar de flesta stora företag med någon typ av Big Data projekt för att kunna anpassa erbjudande och tjänster till kunderna/användarnas tidigare beteende. Big Data är i teorin ganska enkelt man analyserar den data man har och skapar algoritmer som skall fungera för olika segment. Tyvärr är det inte helt enkelt i praktiken och man ser gång på gång företag som har misslyckats med detta. Ett exempel på detta är när e-handelsföretag erbjuder just de skor som man köpte igår, varför skall man vilja köpa samma skor på nytt? Eller om en man har köpt till exempel ett par Dr Martens och e-företaget har de klassat dem som damskor och mannen i fråga blir bombad med erbjudanden för damskor? De flesta webbanvändare blir antagligen dagligen bemötta av dessa felaktiga algoritmer och funderar varför just jag blir exponerad för alla dessa udda erbjudanden. Troligtvis är det företag som inte ännu har kommit så långt i deras datamining. Men samtidigt ser man dagligen riktigt snygga subtila lösningar också, framförallt på stora amerikanska siter som har stora köpflöden, där man får ett ytterst relevant och i vissa fall helt klockrena erbjudanden så snart man har beställt en vara. Det är förhoppningsvis inte långt borta innan ännu flera svenska företag har byggt upp samma snygga logik som de stora professionella drakarna på andra sidan av atlanten.

Men precis när de flesta är i startgroparna att lansera, förhoppningsvis, riktigt bra lösningar baserade på användarnas tidigare webbeteende kommer nästa smarta dataanalys som man kan bygga upp sin dataalgoritm på.

Prediktiv beteendeanalys är nästa stora grej. Hur funkar då detta funderar kanske de flesta. För att kunna predicera, eller förutspå på enkel svenska, behöver man ännu mer data på individnivå där man ser exakt hur individen i fråga beter sig för att kunna förstå hur hon/han agerar. Då kan man beroende på individens beteende en bit in i flödet förutspå vart han/hon är på väg och troligtvis kommer att göra härnäst, då kan man lägga upp relevanta artiklar eller erbjudanden i nästa steg redan innan personen i fråga har kommit dit. Då frågar sig troligtvis de flesta troligtvis är inte detta samma sak som Big Data projektet som de redan sitter med, det beror på. Har man byggt upp projektet och segmenterat olika grupper av individer till olika små grupperingar, då är svaret nej. Men har man redan byggt data baserad på varje enskild individ, utifrån hans eller hennes beteende är svaret ja.

Kommer Prediktiv beteendeanalys ersätta alla Big Data projekt? Troligtvis inte. Det ena förtar inte det andra. Vi måste fortfarande segmentera personer i olika kategorier utifrån personers beteende och intressen och värderingar. Samtidigt kommer allt fler att försöka lära sig ned på individnivå för att kunna bli ännu mer relevanta, detta kräver dock sin analytiker då det blir riktigt taffligt om det blir fel. Då är det bättre om man blir exponerad för nyheter och tjänster rent allmänt som ligger inom personens intressesfär, hellre än att man får felaktigt personifierad kommunikation.

De som inte gör något av detta och bara exponerar samma sak till alla oavsett kommer inom något år troligtvis kännas väldigt apart. Så sätt igång och bygg ännu vassare individanpassad kommunikation.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook slänger ut tusentals appar