Keymetrics

Internet går om Broadcast-TV i USA

I veckan släppte IAB (Interactive Advertising Bureau) med hjälp av PWC årsrapporten ”IAB internet advertising revenue report” som slog fast att Internetreklam omsatte 42, 8 miljarder dollar i USA under 2013, vilket blir 278 miljarder SEK räknat kursen 6,5.

Medier

Ökningen mot 2012 beräknas till imponerande 17%, vilket räcker för att för första gången gå om Broadcast-TV, där ”Cable TV” inte ingår, som under samma år omsatte 40,1 miljarder dollar. En annan omställning är att ”Digital Video” numera som fjärde största formatet efter sök, display och mobil. För tredje året i rad ökade även kategorin mobil med över 100% och stod under 2013 för 17% av den totala omsättningen för Internetreklam. Vad gäller den svenska marknaden släpper IRM sin årliga rapport nästa vecka. 

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vad ger ett hackathon?