Keymetrics

Facebook ska erbjuda geotaggade annonser

Facebook börjar nu samla in data om var vi befinner oss. Tjänsten som lanseras inom kort gör det möjligt för användare att se var vännerna befinner sig – för att sedan kunna söka upp dem. Bakom kulisserna kan Facebook se exakt var vi befinner oss och erbjuda annonsörer geotaggade annonsmöjligheter.

Med hjälp av mobiltelefonens GPS delar man med sig av sin position till de vänner man vill ska veta det och kan sedan träffas IRL (in real life). Den som använder sig av tjänsten, som kallas ”Nearby friends”, vänner i närheten, får bara se på ett ungefär var vännerna är. Den som sedan vill kan dela med sig av en mera exakt position. All positioneringshistorik samlas under Location History under appens inställningar.

I förklaringen om Location History skriver Facebook “When Location History is on, Facebook builds a history of your precise location, even when you’re not using the app. See or delete this information in the Activity Log on your profile.” Notera här att de använder ordet ”builds” istället för ”tracks”.  Tanken bakom att bygga upp en positioneringshistorik är att kunna erbjuda annonsörer lokala geotaggade annonser. Vad Facebook kommer att kunna göra är att lagra hela ditt rörelsemönster och på så sätt erbjuda dig annonser när du är på väg till din destination, fast du inte angett vart du ska.

Även om du stänger av funktionen kommer Facebook att spåra vart du befinner dig någonstans “Location History must be turned on for some location feature to work on Facebook, including Nearby Friends.” samt ”Facebook may still receive your most recent precise location so that you can, for example, post content that’s tagged with your location or find nearby places.”.

Längst ned i inställningarna för Nearby Friends kan du rensa din Location History. Funktionen ligger väl dold och kräver lite vilja för att hitta och varje dag rensa. Skälet till att Facebook lagt rensa-knappen under några sub-menyer i inställningarna är för att de självklart inte vill förlora värdefull data. Att kunna leverera relevanta geotaggade annonser är en mycket lukrativ affär för jätten som idag har över en miljard användare runt om i världen.

Några av de större annonsörerna i svenska Facebook är Coca-Cola, Marabou, Spotify, Fastighetsbyrån och McDonald’s Sverige.

 

ta_bort_historik_facebook

Bilder på hur funktionen ser ut:

nearby-friends-press-3

Tjänsten kommer inte att kunna användas av någon under 18 år och måste aktivt slås på för att någon ska kunna se var man befinner sig.

Facebook kommer att göra den nya tjänsten tillgänglig för allt fler användare i USA under loppet av några månader. När eller om tjänsten kommer att finnas för användare i Europa är oklart.

Läs mer om tjänsten på Facebook.

 

Mashable har skrivit en detaljerad ’hands on with Nearby Friends’.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bounce Rate
12 tips för lägre Bounce Rate och högre försäljning