Keymetrics

DN löser svikande annonsintäkter med digital utgåva och dina personuppgifter

Dagens Nyheter har som tradition, som andra tryckta medier, att inte publicera utgåvor på  svenska  helgdagar. Detta leder självklart till minskade annonseringsmöjligheter och potentiella intäkter. För att fånga in den saknade intäkten trycker nu DN.se på gaspedalen för deras digitala produkter som publiceras dygnet runt under årets alla dagar.

”Vissa helgdagar har traditionellt sett varit tidningsfria dagar. Inte längre – DN kommer i fortsättningen att komma ut varje dag, året runt – fast i digital form.”, skriver DN.se och hänvisar till mobilen och plattan som kanal. För att få tillgång till den digitala utgåvan behöver du dock registrera dig med både personnummer, e-postadress och telefonnummer.

Aktivera din digitala prenumeration utan extra kostnad i dag!”, skriver DN.se för att locka till sig nya digitala konsumenter av deras artiklar. Att få tillgång till DN i mobilen utan extra kostnad är nog ett intressant erbjudande för de som vill fortsätta ligga i sängen och läsa den digitala morgontidningen.

Läs erbjudandet från Dagens Nyheter här.

I liten textstorlek under alla fält som ska fyllas i för att aktivera den digitala utgåvan står det:
”Genom beställningen godkänner jag de allmänna villkoren för tjänsten. Vänligen notera att detta även innefattar ett samtycke till behandling av dina kunduppgifter inom Bonnier.”.

Som vi alla vet är inget gratis i den här världen och självklart finns det en strategisk tanke bakom den digitala satsningen.

För det första får Dagens Nyheter tillgång till ett helt nytt och färskt prenumerationsregister, minus de personer som redan är prenumeranter. Eftersom du ska ange både e-post och telefonnummer för att kunna ladda ned och installera appen bör du förvänta dig ett samtal och mail från DNs säljavdelning där de önskar sälja dig en prenumeration av pappersutgåvan.

För det andra bygger Dagens Nyheter upp en möjlig rekryteringsbas för att genomföra research. Tillgången till e-postadresser gör rekrytering enkel med survey-verktyg som EasyResearch, SurveyMonkey eller liknande.

För det tredje placeras en cookie på dig som besökare där ditt personnummer (som du anger för att kunna ladda ned appen)  avslöjar både kön och ålder. När du sedan besöker Bonniers alla webbplatser får analysansvarig tillgång till informationen som sedan används vid annonsförsäljningen.

För det fjärde är appen en annonseringsplattform för Dagens Nyheter som vill erbjuda annonsörer både fler ögon samt ökad frekvens för sina budskap. Med personuppgifter på läsarna kan DN även erbjuda premieannonser till premiepriser.  Personuppgifterna som Dagens Nyheter samlar in delas mellan alla bolag inom Bonnier och bidrar till att erbjuda annonsörer riktad nätverksannonsering.

För det femte planerar Bonnier att i framtiden ta betalt för den digitala tjänsten. Vikande printupplagor har skapat panik bland mediehusen som nu försöker desperat finna nya intäktskällor. Plus-sidor på DN.se finns redan och snart kommer betal-appar för att få tillgång till artiklar. Problemet är att läsarna inte är så trogna som Dagens Nyheters strategi antar för på nätet är samma artikel alltid bara att klick bort.

Istället för att stuva om och krångla med sina utgåvor borde Bonnier se över organisationen som är centrerad runt sina pappersprodukter. Jag funderade länge på hur jag skulle summera den här artikeln och samtidigt få med min egen åsikt – det landade i en metafor:

För att surfa galant på internetvågen behöver man inte fler långa brädor.  Vad man behöver är vassare teknik och en större förståelse för vart vågen är på väg innan man ger sig ut i vattnet.

wave_surfning_bw

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Att investera i digitala kunskaper lönar sig