Keymetrics

Automatiserad reklam

Kan man automatisera reklamen och matcha den mot RTB, Real Time Bidding, via algoritmer?

De som arbetar inom reklam inom den digitala arenan kan omöjligtvis ha missat den heta RTB-trenden som råder just nu. Nu kan annonsörerna automatisera sina processer ännu mer och koppla ihop CRM-system och skjuta ut aktuella reklamerbjudanden gentemot RTB.

Troligtvis kommer flera aktörer att experimentera för att se om de kan få bättre effekt via mer aktuella erbjudanden efter kundernas behov. Adobe har i dagarna lanserat verktyg som kopplar ihop CRM-system som kan rikta annonser i realtid, så för stora annonsörer som redan har provat RTB och har sett att de fått bra effekt finns nu möjligheten att via ett enkelt gränssnitt flytta innehåll för både webb och mobil via enkla mallar. Allt fler aktörer börjar nu kriga om att koppla ihop databaserna och Adobe har idag flera olika tjänster och verktyg för både analys, CRM och medieplanering samt verktyg för appar.

För dem som som vill koppla ihop sina system finns möjligheten att göra marknadsplaner, både on-line och off-line, med hjälp av smarta algoritmtjänster.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Allt fler streamingabonnemang i svenska hushåll och stark tillväxt att vänta