Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Alexa som mäter över 30 miljoner webbplatser lanseras på nytt

Säg vad man vill om Alexa.com men tjänsten har kämpat på och mäter idag över 30 miljoner webbplatser. Alexa som är ett dotterbolag till Amazon har nylanserat sin webbplats och erbjuder data för jämförelser, konkurrensbevakning, SEO och webbplatsanalys.

Alexa får sin data ifrån en global panel som laddat ned och installerat Amazons sökverktyg till sina webbläsare. Enligt Alexa är det idag flera miljoner internetanvändare som lämnar ifrån sig surfdata.

Här kan du se ett exempel på den data som du kan få med Alexas gratistjänst.

Andrew Ramm som är VD på Alexa säger ‘We understand the need to provide real insights to our customers quickly, with fully usable answers that don’t require a data scientist or a black belt in analytics. The new Alexa delivers data so customers can get the exact answer they’re looking for at a glance – whether it’s information on their own site or competitive intelligence.”.

Trots de fina graferna och lovorden från Andrew Ramm kan vi bara använda rapporterna som indikationer eftersom panelen är helt okänd. Vi vet inte hur många svenskar som använder Amazons sökverktyg och vi har inga demografiska uppgifter över de som valt att lämna ifrån sig data. Vi har inte heller kännedom om viktningen, referensbasen eller beräkningarna bakom siffrorna. Men kul är det att titta på topplistor och annat som Alexa erbjuder.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>