Keymetrics

Myten om Native Advertising

Native Advertising – What’s the fuzz all about?

Native Advertising har varit hett ett tag i den digitala världen, men vad handlar det om egentligen?

En förenklad beskrivning av Native Advertising är att det handlar om att segmentera läsarna och exponera redaktionellt innehåll och annonser till det som ligger i läsarnas intresse. Annonserna ska helt enkelt väcka de intressen som konsumenterna redan har.

Hur går det då till och vilka jobbar med detta?

Det här är Native Advertising

Det handlar helt enkelt om att strukturera upp data från användarna efter deras beteenden på webbplatsen. Man har etiketter på alla olika delar av webbplatsen och efter en tid lär man sig vilka delar användarna besöker mest, därefter anpassar man innehållet så att användarna bara får, eller får mer av, det som de är intresserade av.

Vad är fördelarna? Användarna behöver inte leta sig fram till det som de är intresserade av och man kan placera annonser direkt i deras intressesfär och som dessutom är i rätt kontext.

Vad är riskerna? Risken är att nyhets- och annonsflödet också blir helt generiskt för besökarna oavsett vilken av kanalerna de är inne på hos exempelvis Bonnier eller Schibsted.

Hur skall man fånga upp om intresset förändras på grund av ändrade livsförhållanden som giftermål barn med mera, eller ändrade arbetsförhållanden på grund av ändrad befattning eller att man byter tjänst? Risken finns att nyhetsflödet hos den kanal som man har besökt mest frekvent inte lyckas fånga upp de ändrade förhållandena och man förändrar sitt besöksmönster till en annan publicist som ligger mer i inom det nya intresseområdet.

Aktörer som jobbar med Native Advertising

Google har länge jobbat med detta, ditt sök är inte likt mitt sök. Google har många olika tjänster som sök, bild, video, translate, G-mail, Google Analytics, Google Maps och så vidare, listan på deras tjänster är lång. Någonstans har de flesta användare ett log-in till Googles värld. Vid varje log-in sätter Google en kaka på dig som de kan använda för att koppla ihop alla deras datapunkter i en databas. Databasen leder till bättre kunskap om dig som användare så att de kan anpassa sina tjänster till dina intressen och behov.

Finns det flera som jobbar på detta vis? De flesta e-handelsföretag har kommit långt, medieföretag som Aftonbladet och Expressen jobbar just nu frenetiskt på att kopiera Googles modell.

Är Native Advertising något nytt?

Både ja och nej. Att man kan koppla ihop användarnas samlade beteende är relativt nytt. Att man har Native Advertising, det vill säga målgruppsanpassad annonsering till rätt målgrupp i rätt kontext är en över hundra år gammal metod som funnits i den tryckta pressens värld. Hur menar du nu? Undrar säkert Sveriges digitalare som är vana vid att endast den digitala arenan möjliggör kundanpassade erbjudanden.

Här är ett enkelt exempel från den analoga världen – Låt oss säga att du vill nå medelålders högutbildade män i Skåne och Göteborg, i rätt kontext. Det finns då färdigsegmenterade morgontidningar som man prenumererar på, som Sydsvenskan och GP. Norden ligger dessutom bland de högsta i världen, med Japan i topp, på läsandet av tryckta morgontidningar. Ett annat exempel är att du vill nå affärsmän som arbetar i medelstora företag med en spridning över landet. Här finns en given kanal som har stark täckning och hög läsarfrekvens – Dagen industri. Vill du nå bilintresserade män med hög utbildning och hög inkomst ska man kanske få ut kampanjen i Teknikens Värld eller Automotor och Sport. Jag skulle kunna rada upp exempel efter exempel.

Alla tryckta prenumererade tidningar är i sig redan färdigsegmenterade eftersom man har alla uppgifter på prenumeranterna, samt att man har en målgrupp som aktivt valt att ta del av just det som de är intresserade av. Här hoppas jag att du nu ser liknelsen med Native Advertising. För mig är det supertydligt, men då gillar jag också att läsa tryckta morgontidningar och magasin där de har valt ut aktuella ämnena som jag är intresserad av. Jag kompletterar detta med att ha en snabb uppdatering av samma ämnen på nätet, för min del är detta en optimal lösning för att vara påläst inom de områden som intresserar mig.

Ta en funderare själv över dina medievanor. Läser du bara på nätet? Läser du på nätet och tryckt media? Är TV en viktig nyhetskanal för dig? De flesta hittar sin egen mix av nyheter i en kanal och kompletterar med en annan.

Efter att du nu läst denna artikel om Native Advertising undrar jag om du tycker att buzz-begreppet Native Advertising är något nytt?

Mitt förslag är att vi hoppar av det digitala tåget och ser oss omkring efter vad vi redan har idag, mixen mellan de olika mediekanalerna är det vinnande konceptet. Att uppfinna hjulet om och om igen tjänar ingen på

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Den stora jakten på com-domänen