Mobilen vinner tittar-kriget

Andelen tid som våra ögon stirrar in i en mobil har nu ökat i sådan stor grad att vi nu ägnar mer tid åt mobilen än vår kära TV, enligt en studie av undersökningsföretaget Millward Brown.

En vanliga amerikan spenderar idag 151 minuter med att titta i sin mobil jämfört med 147 minuter på sin TV. Detta skifte gör mobilen för första gången till den primära skärmen i våra liv. Vad studien också avslöjar är att tittandet skiljer sig åt i olika länder. Kina leder just nu mobil-ligan med hela 170 minuter. Andra länder i topp inkluderar Brasilien, Vietnam och Filippinerna.

Millward Brown studien är mycket intressant och man kan vara rätt säker på att det även gäller Sverige och flera andra länder. Man måste dock beakta att det inte är tittande på Rörligt i mobil utan all mobil konsumtion jämfört med linjärt TV-tittande. Jämförelsen haltar därför, men oavsett så är detta värt att lägga på minnet.

Läs mer om studien här.