Keymetrics

Google vill veta hur du surfar med mobilen

Google ska, enligt rykte, lansera en opt-in-tjänst för mätningar av konsumentbeteenden i Android och iOS. Tjänsten heter ”Mobile Meter” och kommer att använda en app som du installerar i din mobil för att samla in data över hur du surfar med mobilen, samt vilka appar du använder och mer. Om du väljer att gå med utlovas olika belöningar från Google.

Datan som samlas in kommer Google att använda i syfte att optimera sina egna appar, och få en större förståelse över vilka andra appar du använder i mobilen så de kan i sin tur anpassa Googles totala utbud.

google_zurich
Mikael Karlsson, redaktör Dagensanalys.se gör en Selfie utanför Googles kontor i Zürich.

Självklart vet redan Google allt detta för sin egna Android-plattform då de redan får vår användardata, men inte i iOS som är deras stora konkurrent.

Än så länge finns det inga uppgifter om när Google ska lansera ”Mobile Meter” för Android och iOS.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Dålig mobilanpassning av enkäter lamslår undersökningsbranschen