Keymetrics

2015 blir mobilreklamens år

Nu händer det, först kom användandet som vände upp och ned på svenskarnas medieanvändande (som dessutom nu börjar smitta av sig på användarnas beteende på övriga digitala plattformar). Det är snart dags för mobilen att slå igenom på allvar som reklamkanal för svenska annonsörer.

Alla svenskar har en digital snuttefilt som de både börjar och slutar sin dag med, och däremellan sitter alla med sin digitala tumme. Jag bara väntar på när den första rapporten på mobilfinger, istället för musarm, kommer att publiceras. Det är bara en tidsfråga innan den kommer, vi pratar redan om hur det påverkar synen. Aftonbladet och Google var tidigt ute med Mobile First strategin, flera började prata om detta 2009. I dag har Aftonbladets mobilanvändare tangerat webbanvändandet, Google räknar kallt med att mobilen passerar desktop om två år ”Mobilt går om desktop inom 2 år

Det finns inga direkta tecken på att användandet är på väg ned, snarare är det tvärt om, och reklampengarna följer alltid användarna. Så nu är det upp till annonsörerna att paketera smarta annonslösningar och våga ta betalt för dem. Flera kommer nog att ha en egen dedikerad resurs enkom för mobilaffären. Många som jobbar med sökordsoptimering såg redan 2013 att många gånger kom hälften av trafiken via en mobil enhet, och många hade inte ens en mobilanpassad landningssida. I år har nog de flesta gjort sin hemläxa och har mobilanpassade hemsidor.

Tittar vi på mobilreklamen via IRM som redovisar alla nettoreklamsiffror, samt gör prognoser för reklamens utveckling ett år framåt, ser man tydligt mobilreklamens explosiva tillväxt. Jag tittade redan på utvecklingen 2011 och beräknade att mobilreklamen skulle passera kvällspressen 2013, det var det ingen som riktigt trodde på då, men det gjorde den med råge.

Nu kommer nästa påstående, mobilreklamen kommer att passera både storstadspressen och displayannonseringen (banners) 2015. Att den kommer passera storstadspressen är det nog få som säger emot, nu skall man ha i beaktande att storstadspressen även har mobilreklam så de sitter på båda stolarna. Men att den kommer att passera bannerreklamen på internet har nog inte så många reflekterat över, detta kommer att förändra hela reklamaffären på internet totalt.

Nästa år kommer alla ha en Mobile First strategi!

Titta bara på figur från IRM som visar utvecklingskurvorna och gör er egen bedömning.

mobilens_year_irm

Artikeln är skriven av Peter Mackhe, medieanalytiker.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Magnus Stjerna ska leda digitala tillväxtbyrån Columbia Road i Sverige