En ny forskningsstudie som heter Shift 2015 och är genomförd av mediebyrån Mindshare i samarbete med Goldsmiths University har identifierat sex behov som håller på att uppfyllas av ”wearables”, uppkopplade saker som man kan ha på sig.
Behoven är:
- Flöde – Gör vardagen enklare och synkar med ens livsstil.
- Reflektion – Bättre självinsikt genom data som enheterna skapar.
- Samhörighet – Kopplar ihop och delar erfarenheter på distans med familj, vänner eller grupper som har gemensamma intressen.
- Prestanda – Hjälpa till med specifika uppgifter för att förbättra livet och sätta mål.
- Utbyte av värde – Tillåta spårning eller datadelning för att få konsumentnytta.
- Självkänsla – Använda ”wearables” för att må bra och se bra ut.
Projektet hade 14 deltagare varav hälften var unga tonåringar och den andra halvan var vuxna. Samtliga som ingick i studien var också teknikintresserade. De använde enheterna under fyra veckor – smartklockor, fitnessenheter, smycken, smarta tyger, samt digitala glasögon, och fick genomföra en serie experiment för att förstå hur de skulle användas, i verkliga livet.
James Chandler, global mobildirektör på ??Mindshare sa: “Vi hade två huvudfrågor: vilka behov kan ”wearables” uppfylla och vilken roll kan varumärkeskommunikation spela? Hur kommer kunderna bete sig i den nya teknologiska världen?”
Chandler drog slutsatsen utifrån forskningen att det fanns fem viktiga varumärkesapplikationer: ”Push notification”, ”paid search”, ”data-led personalisation”, ”brand utility” och ”brand experience”.
Dr Chris Brauer från Goldsmiths Universitet sa så här om projektet: ”att forska om framtiden i nuet är en utmaning, men vi har lyckats hittat mycket användbara resultat som kan implementeras i framtiden”.
Wearables är en het potatis på marknaden som förväntas revolutionera hur vi använder internet, men orkar vi verkligen ha alla dessa prylar.