Global Brand Simplicity Index™ är en undersökning som tagits fram av varumärkesbyrån Siegel+Gale. I den får vi veta vilka varumärken som uppfattas som enklast att förstå av konsumenten. Enkelt är ju bra då det oftast leder till mer försäljning.
Rapporten som presenteras för sjunde året i rad rankar vilka varumärken som är bäst på att presentera sina varor och tjänster som enkla och lättförståeliga för kunderna. 1 751 svenskar har deltagit i undersökningen.
Topp-10 i Sverige:
1. IKEA
2. Google
3. ICA
4. Blocket
5. Clas Ohlson
6. Willys
7. Max Hamburgare
8. Lindex
9. Lidl
10. Adlibris
· Enkelhet är lönsamt: 41 % av alla konsumenter i Sverige säger att de är villiga att betala mer för en smidigare upplevelse.
· Enkelhet skapar lojalitet: De allra flesta konsumenter (61 %) säger att det är högre sannolikhet att de pratar om och rekommenderar ett varumärke om produkten eller tjänsten är enkel att använda.
· Komplexitet kostar: Varumärken som inte ger enkla och lättförståeliga upplevelser gör stora ekonomiska förluster jämfört med liknande varumärke som levererar enkla lösningar.
· Enkelhet inspirerar: Majoriteten (62 %) av de som är anställda på företag med enkla lösningar för sina tjänster och varor är varumärkesambassadörer jämfört med de som är anställda på företag med mer komplexa lösningar.