Leichtman Reseach Group har publicerat en ny studie, den visar att 47% av alla hushåll i USA använder sig av Netflix, Hulu Plus, Amazon Prime eller en kombination av dessa tjänster. 49% har dessutom åtminstone en TV kopplat till internet.
För fyra år sedan hade 88% av Netflix användare ett TV abonnemang, spola fram till 2014 så har denna siffra sjunkit till 80%. Reed Hastings, Netflix CEO, berättar att företagets tjänst är inte menat att ta bort traditionellt TV, utan istället komplettera och göra TV-tittande mer brett. Dock så säger siffrorna en annan sak, frågan är vad kommer hända inom de nästkommande fyra åren?
En annan studie utförd av Consumer Electronics Association (CEA), visar att 45% av alla hushåll tittar på TV via internet. Denna siffra har höjts markant sen förra året då det var runt 28%.
Endast fem miljoner hushåll i USA använder sig enbart av Internet TV. Dock så har 10% av de hushållen berättat att de kommer antagligen avbryta sina abonnemang inom de närmsta 10 månaderna. Sammanlagt är det runt 17 miljoner hushåll som inte använder sig av traditionell TV abonnemang, utan istället förlitar sig på antenner, internet eller en kombination.
Är Internet det nya sättet att titta på TV? Eller är det traditionella TV-tittandet för stort för att ta bort?