För sjätte året avslöjar LinkedIn de mest överanvända orden på svenska LinkedIn-profiler. För att öka dina chanser att synas på LinkedIn är det här orden du bör undvika.
Hur väljer du att beskriva dig själv för att sticka ut när det kommer till din yrkesroll? Säger du att du tar ansvar, är strategisk eller har kreativ höjd? Då är du inte den enda. Idag släpper LinkedIn, världens största professionella nätverk, sin årliga lista på de mest förekommande orden på sina medlemmars profiler under 2016. Listan släpps under veckan som historiskt sätt är den vecka i januari då flest personer uppdaterar sina LinkedIn-profiler.
Gillar du det vi skriver? Klicka här för att ge oss ditt stöd
I Sverige beskriver sig många som specialiserade och strategiska med ledarskapsförmåga. Vi är även erfarna och fokuserade experter som tar mycket ansvar i vår yrkesroll och är samtidigt kreativa, drivna och passionerade i vår personlighet.
Här är de 10 mest använda orden på LinkedIn 2016 i Sverige:
Specialiserad
Ledarskap
Strategisk
Fokuserad
Passionerad
Erfaren
Kreativ
Expert
Ansvarsfull
Driven
Jämfört med föregående år skiljer sig 2016 års lista markant. Förra året beskrev sig flest svenskar som drivna och kreativa, medan i år hamnar dessa ord längst ner på listan. Det var även populärt att 2015 beskriva sig själv som motiverad och positiv, men dessa ord har helt försvunnit från listan och ersatts av nya ord såsom fokuserad och expert.
– 2016 använde vi spetsigare ord för att beskriva oss själva jämfört med 2015. Arbetsmarknaden blir alltmer uppgiftsinriktad och din kompetens behöver tydligare kommuniceras mot denna utveckling. De mest överanvända orden indikerar en efterfrågan hos arbetsgivarna, men gör dig också otydlig eftersom så många har dem på sin profil. Mitt råd är därför att utgå ifrån de mest använda orden, men att omformulera dem så att du sticker ut från mängden. Exempelvis, om du är bra på ledarskap, hitta andra sätt att beskriva det eller ladda upp exempel som visar på att du är bra på att leda, säger Lisa Gunnarsson, chef för LinkedIn Talent Solutions i Sverige.
LinkedIn tipsar samtidigt om hur man kan förbättra sin profil:
– Se över ditt språk. Din sammanfattning på LinkedIn är det första människor läser. Du vill att läsaren ska vilja veta mer om dig så börja med något slagkraftigt.
– Var rak. Skriv i första person och använd en professionell ton. Var rak när du beskriver dina framgångar och undvik att använda de mest överanvända orden. Samtidigt är det viktigt att din personlighet lyser igenom.
– Inkludera din erfarenhet. Lista all relevant jobberfarenhet och beskriv med ett vardagligt språk vad du gjorde på varje jobb. Detta kommer få människor att förstå vilken erfarenhet och vilka kunskaper du har.
– Illustrera din kompetens. Medan språk är viktigt är det lika viktigt att visa verklig exempel på ditt arbete. Istället för att säga att du är bra på till exempel ledarskap, bevisa det genom att ladda upp ett projekt som du framgångsrikt har drivit.