Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Yngre generationer ser hellre streamad tv i efterhand

I en ny undersökning framgår det att unga oftare ser tv-program i efterhand via exempelvis streamingtjänster än att se programmet live. Trenden sätter press på tv-nätverken såväl som annonsörer att synas i rätt sammanhang vid rätt tidpunkt.

Undersökningen gjordes av Consumer Technology Association (CTA) under våren 2017. Resultatet ger vid handen att de som är 18-34 år i 55 % av fallen ser tv-program i efterhand snarare än när det sänds första gången. I 35 % av fallen sker tittandet via streamingtjänster, och resterande 20 % är sker tittandet på material som spelats in på exempelvis en digitaltv-box.

För de som är över 35 är motsvarande siffra 66 % livetittande, vilket innebär att det fortfarande finns en stor marknad för att se program live. Andelen personer som minst en gång i veckan ser på linjär-tv är i denna mätning ca 80 %, att jämföra med 92 % för bara tre år sedan. Linjär-tv tappar visserligen mark, men i en mycket långsammare takt än vad det låtit som tidigare.

För tv-bolagen och annonsörerna innebär skiftet till VOD-tjänster dock ett problem. Det är svårare att ha tidsbegränsade erbjudanden av typen ”köp matchtröjan innan slutsignalen går och få XX % rabatt”, eftersom en stor del av tittarna inte kommer att se programmet live.

Just sport kanske är ett mindre bra exempel i sammanhanget, eftersom det faktiskt är en av mycket få programtyper där tittarna i högre utsträckning föredrar att titta live. Det gör å andra sidan att reklamsspotarna blir betydligt dyrare och tv-bolagen lockas att lägga in fler och längre reklampauser för att få in pengar. Det leder i sin tur till att allt färre ser matchen live, eftersom den ändå är full med reklam.

Det gäller därför för tv-bolagen att, vid sidan av sitt linjära utbud, även ha en väl fungerande VOD-tjänst. Det finns flera olika exempel på hur detta kan göra, men det handlar i huvudsak om att göra sitt innehåll tillgängligt för tittarna i ett format där de själva har kontroll över när de vill titta. Det är något som sannolikt kommer att bli allt viktigare ju längre tiden går, eftersom yngre generationer i allt högre utsträckning kräver att media finns att konsumera på deras egna villkor.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>