Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Här betalar du med känsliga personuppgifter

I en kampanj för att uppmärksamma hur mycket personuppgifter vi ger bort alldeles gratis varje dag har Kaspersky Labs skapat en pop-up store som bara tar betalt med dina känsliga uppgifter.

Butiken heter ”The Data Dollar Store” och är som många andra pop-up butiken ett ställe där du kan köpa tröjor, muggar med mera med exklusiva tryck från konstnären Ben Eine. Men den stora skillnaden är valutan som butiken tar emot. Istället för att betala med kontanter eller kort tar personalen enbart betalt med personuppgifter i din telefon.

Det kan handla om exempelvis foton, sms eller mail, och såväl antalet som innehållet avgör värdet. En mugg kostar exempelvis tre foton, sms eller mail som du själv får välja. För de dyraste screentrycken tar dock personalen din telefon och väljer själva ut fem foton som de tycker representerar varans värde. Du kan försöka pruta, men i slutänden är det butiken som bestämmer. Det betyder att du plötsligt kan tvingas ge upp dina högst privata foton, eller sms-konversationer eller mail av mer känslig natur.

Hela syftet är givetvis inte att sälja tröjor med tryck i utbyte mot personers nakenbilder, utan att belysa hur mycket av våra personuppgifter vi redan ger bort till exempelvis Facebook och Google, utan att få motsvarande värde tillbaka. Google har meddelat att de ska sluta screena människors mail i syfte att kunna ge mer riktade annonser, men vad gäller med de bilder och videos du delar på Facebook eller de löjliga snaps du skickar till dina vänner som du tror att ingen annan ser? I alla dessa sammanhang ger du bort uppgifter utan att du kanske tänker på det.

Visserligen kommer den nya GDPR-lagen om bara nio månader, men om du har gett dit godkännande att Facebook får använda informationen i dina inlägg i annonseringssyfte så har du ju redan gett bort massor av dina uppgifter. Det du får tillbaka är visserligen bättre riktad reklam, men i slutänden handlar det om att du ger bort uppgifter för att företag lättare ska få dig att köpa deras produkter. Du betalar på ett sätt därför dubbelt, och det är detta som Kaspersky Lab nu vill att du ska bli medveten om.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

1 kommentar

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>