Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Expressen eller Aftonbladet – vem är störst?

Jag satt med en medieplanerare och diskuterade frågan om transparens, vilket hen sa inte existerar längre i Sverige.

Idag gäller det att hitta data från egna källor och uppskatta jämförbara siffror från egna system. Tredjepartsmätningarna är döda.

Frågan dök upp när vi diskuterade om Expressen gått förbi Aftonbladet eller om de fortfarande faktiskt är störst. Svaret blev vi vet inte då det är så luddigt och vi hittade inga siffror för Aftonbladet, varken på KIA-index eller Ocast.

Jag har fått kritik för att jag är så arg i mina artiklar. Mitt svar till alla som kritiserar är att vi alla borde vara mer arga. Det är en låtsasvärld vi lever i som styrs av kapitalet. Om vi alla ska ha en chans att göra rätt och gå framåt måste vi vara kritiska och arga när vi ser konstigheter, orättvisor och framförallt när vi upptäcker mönster som vill försvaga eller försämra. Så till alla ni som kritiserar mig vill jag bara säga – en käftsmäll är bra för karaktären.

Vi kom fram till att det spelar ingen roll då Google och Facebook är i alla fall störst oavsett om vi har siffror för dem eller inte, ALLA använder jättarna och det är säkert att placera annonsbudgeten där.

Medieplaneraren – som förresten sa att hen tidigare aldrig köpte av dem som inte redovisar sin räckvidd och trafiksiffror tidigare, vilket är riktigt svårt idag då medierna mörkar sina siffror. Hen tyckte att strutsmetoden inte håller i längden när man förlorar kampen mot värsta konkurrenterna.

Hen sa att det spelar bara de stora drakarna (Google och Facebook) i händerna som skapar sina egna (icke verifierade och på senaste tiden även felaktiga) valutor.

Genom att inte vara öppen och transparent flyttar man helt enkelt ännu mer av pengarna till de två jättarna som har bra fönster för att påvisa effekten av investeringarna i realtid (sen om den är rätt eller inte spelar ingen roll, det är trots allt Google och Facebook som är världens största mediekanaler. Man måste kunna lita på dem eller hur?).

Det är enklare att lägga pengarna där då de trots allt levererar effekt och ROI.

Sen får man inte glömma att det dyker upp nya spännande digitala kanaler som influensers och podcast där det är roligare att hitta på nya saker. Men där har vi problem med att man vet inte vad man köper på ”Kalle Ankasiffror”, som de hittat på själva.

Det är även riskabelt att jobba med nya experimentella kanaler då man aldrig vet vad dessa jeppar kastar ur sig och om man får behålla jobbet efter det. Nä det är säkrast att lägga pengarna på TV (som har leveransproblem) och print (som håller på att gräva sin egen grav med sämre produkter och högre priser).

En sak som vi var överens om att det är definitivt inte enkelt att vara medieplanerare i dagens värld med ”transparens,” som alla talar om men ingen lever upp till. Det är bara tomma ord för att visa upp hur bra man är när man har hittat några siffror som gynnar en för tillfället.

Nä lite civilkurage önskas. En värld där alla redovisar siffror på samma sätt och inte försöker hitta på egna siffror när det inte går som man har tänkt sig. Det vore skönt att kunna luta sig mot en ”valuta” som alla förhåller sig till. Kanske en dag blir det så.

Timo Koskinen

Dagensanalys

Jag gillar media, analys och att tycka om det som är rätt och fel. Det är viktigt att man vill tycka om saker, tycker jag. Maila gärna mig om du vill bolla tankar och idéer.

Jag har jobbat länge inom media som både köpare och säljare. Jag tycker annonser är bra och att adblockers är dåliga. Internet är framtiden och allt analogt kan packa ihop och lägga ned.

1 kommentar

Hej.
Jag tycker det är viktigt med att leverera produktdata från en i branschen legitim källa. Transparens.
Och köpare borde kräva det.

Med det sagt, så är det väldigt väldigt länge sedan en annonsör köpte ut en sites hela räckvidd, varför det är tämligen ointressant om Bladet eller Expressen är störst. Förr, i print, gjorde annonsören det valet, i print, där den tysta branschöverenskommelsen innebar att alla läsare läste alla sidor i en tidning och därför exponerades för alla annonser. I en sådan, låtsasvärld, som mäter läsarräckvidd på tidningskonvolutet och inte på annonsnivå, där är mediakanalens storlek av stor vikt.

Sen är den förstås viktig på pressklubbens ölkvällar.

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>