Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Digital framgång handlar om att förenkla, förbättra och optimera

Företag tycks idag få hybris när de känner att de missat det digitala och mobila tåget. De kastar in femtielva konsulter för att utveckla nya digitala produkter och tjänster för att komma ikapp omvärlden.

Det är många gånger en salig röra av nya tjänster som skall prioriteras i utvecklingsarbetet vecka ut och vecka in, har man frågat användarna i utvecklingsarbetet vad de tycker?

Företag tittar många gånger på vad konkurrenterna redan gjort på marknaden och lanserar uppsnyggade fotostatkopior på deras lösningar. Sällan vågar man ta kontakt med de digitala marknadsledarna som Google, Facebook, YouTube, Instagram, Spotify, King och Uber. Ja, listan är lång med företag som på kort tid lyckats reformera konsumenternas beteenden samt skapa en nisch som inte fanns innan de gav sig in på marknaden.

Det finns några saker som alla företag jag listat har gemensamt

Alla har enkla intuitiva lösningar som inte förlitar sig på tredjepartlösningar. De bygger och äger all teknik, som andra aktörer vill ta del av. De har smarta dataströmmar som de äger, analyserar och utvecklar själva för att kunna ge kunderna en optimal upplevelse. Alla företag i världen köper Ad Words, i princip alla företag i världen publicerar inlägg på Facebook. Instagram är världens mest använda sociala bildmedia och YouTube världens största videomedia där alla framgångsrika företag har en social medienärvaro. Spotify och King har lyckats leta sig in i var mans ficka med musik och enkla intuitiva spel som är individanpassade i realtid för att ge en optimal spelupplevelse, Uber och Airbnb utmanar etablerade taxi- och hotellbolag med ny mobil teknik som servar kunderna utan att äga vare sig taxibilar eller hotellrum.

Disrupt Business

Tittade någon av dessa aktörer på närmaste konkurrent när de skapade en helt egen marknad? Skulle inte tro det. Så istället för att snegla på varandra som Nokia, Ericsson och Motorola gjorde bör företag göra som Apple och lansera en egen iPhone. En ny produkt som fullkomligen krossade konkurrenterna och förändrade marknaden, för alltid. Apple gjorde det som ingen vågade. De lanserade en mobil som ingen visste att de ville ha innan de fick den i handen.

”Enkelhet och användaren i fokus är nyckeln till framgång för alla företag som förändrat och revolutionerat olika marknader”

Problemet

Istället för att skriva upp 10-20 projekt på er whiteboard för att blidka ledningen. Så ta istället ett steg tillbaka och fundera på vad ni kan göra för att förenkla livet för era användare. Hur kan ni använda er data som ni har idag, era insikter och er erfarenhet för att revolutionera kundupplevelsen med nya smarta lösningar som era kunder inte själva vet att de vill ha innan ni levererar dem.

Lösningen

Tänk mobilt och inte desktop. Tänk nytt istället för att anpassa gammalt. Tänk ett klick bort. Våga ifrågasätta gamla visioner. Lär er av historien men låt den inte styra och begränsa arbetet framåt. Utmana och förenkla istället för att bygga komplicerade lösningar.

”Konsumenter vill ha en friktionsfri mobilupplevelse som bara är ett klick bort”

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>