Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 Facebook-hack för att boosta effekten av din marknadsföring

Facebook har allt mer glidit mot att företag måste betala för att synas i användarnas flöden. Men det finns en hel del du kan göra utan att det kostar dig något. Här kommer fem enkla tips som du kan använda för att öka effekterna utan att öka utgifterna.

  1. Indikatorer för hur annonser presterar
    I Facebook kan du kontrollera vilken poäng dina annonser får i fråga om ”Positive engagement and sentiment”. Detta är en sammanvägning av hur många som gillar, delar och kommenterar på dina inlägg. De olika engagemangen viktas olika, så ”Like” innebär en poäng, ”Share” motsvarar sex poäng och ”comment” ger 13 poäng. För att öka engagemanget bör du därför fokusera på delningar och kommentarer. Uppmana exempelvis användarna att kommentera på det du skrivit, på så sätt får du större engagemangspoäng.
  2. Undvik negativ feedback
    Ett inlägg som användare väljer att gömma, rapportera som spam eller avfölja ger en negativ poäng. För att motverka en negativ feedback krävs ca 100 likes, så det är enklare att försöka skapa inlägg som inte ger negativ feedback än att försöka motverka en negativ poäng i efterhand. Om ditt inlägg inte når ut till så många så kan det ha att göra med att flera personer gett negativ feedback, och då minskas inläggets synlighet.
  3. Ranking för dina betalda inlägg
    Om du väljer att lägga pengar på att öka dina inläggs synlighet gäller det att även här agera smart. Fokusera på inlägg som har hög poäng på relevans. Dessa inlägg anses av Facebooks algoritmer vara mer relevanta baserat på dina engagemangspoäng och negativ feedback. Mer relevanta inlägg som du budar på har du större chans att vinna. Poängen bedöms på en skala från 1-10, där högre är bättre.
  4. Öka din organiska räckvidd
    Ett inlägg på Facebook når de som du har en relation med tidigare och högre upp i deras nyhetsflöde. Du bygger relationen genom att interagera med deras inlägg och söka på deras profil, vilket i sin tur gör att dina inlägg kommer högre upp i deras flöde och ökar chansen att de interagerar med dig tillbaka. Du kan även få högre organisk räckvidd om användare spenderar längre tid med dina inlägg. Ett sätt att lyckas med det är att ha längre inlägg som användare måste lägga mer tid på att läsa, men det finns så klart en risk att de scrollar förbi om det mest känns som en vägg av text. Balans är nyckeln här.
  5. Öka antalet följare
    Hur bra du når ut står i direkt proportion till hur många följare du har. Det går att köpa räckvidd, men du får bättre engagemangspoäng om du har fler följare än användare som du sträcker dig ut till. Det har dessutom visat sig att 90 % av engagemanget kommer under de första 24 timmarna, så det gäller att snabbt nå ut till många för att öka engagemanget, snarare än att finnas kvar länge i användarnas flöden.

Genom att jobba med dessa steg, fokusera på rätt saker och successivt bygga en stabil följarbas som engagerar sig med dina inlägg kan du få en mycket bra ROI på dina Facebook-inlägg utan att behöva pumpa in tusentals kronor i marknadsföringen. Men det kräver att du lägger tid på att sätta dig in i vad som påverkar ett inlägg och hur du sedan kan utnyttja detta för kommande aktiviteter på Facebook.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>