Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så här tycker branschen om den nya viewability-standarden

Som vi skrev om för några veckor sedan har branschen i Europa enats om en ny standard för att mäta och behålla viewability. Nu har även branschpersonligheter fått tala ut.

”European Viewability Measurement Principles” kommer ligga till grund för att utvärdera den tekniska prestandan hos företag som mäter viewability. Syftet med riktlinjerna är att minska skillnader mellan data som genererats när man använder olika mätverktyg för viewability. Det övergripande målet är att skapa ett ”European Seal of Accreditation”. Typ det som KIA-index redan gör för variablerna – unika webbläsare, besök och sidvisningar.

Här kan du ladda ned riktlinjerna:
European Viewability Measurement Principles_V1.0 August 2017

Riktlinjerna har arbetats fram av en bred samling intressenter i branschen från publicister, annonsörer, mätföretag, adtechbolag och ett antal nationella och internationella branschöverskridande organisationer. Även MRC i USA har bidragit till arbete och standarden baseras på MRC’s riktlinjer till lika IAB Sveriges riktlinjer.
Certifieringsprocessen har tagits fram för att skapa en enhetlig lösning för alla europeiska marknader, oavsett dagens utgångspunkt.

Så här tycker då branschens personligheter:

Lars Björkman, VD, TS Digital Nordic ”Alla initiativ som leder till ökad transparens och kvalitetssäkrad data är bra. TS Digital har sedan drygt ett år tillbaka i samarbete med ABC UK erbjudit viewability certifiering av de olika mätföretagen. Denna tjänst stärks nu i och med IABs nya initiativ på Europa-nivå.”

Charlotte Thür, VD, IAB Sverige, ”IAB Europe’s arbete att samla branschen på detta unika sätt är en milstolpe som öppnar upp möjligheter för att viewability blir den hygienfaktor det bör vara. Något vi är väl medvetna om kommer att göra stor skillnad för både för köpar- och säljarsidan.

Alison Fennah, Executive Business Advisor, IAB Europe: “With digital ad spend surpassing €40bn1 it’s ever more critical to reinforce the quality of the digital advertising environment to underpin the delivery of free content. Ensuring that viewable impressions are measured correctly and consistently is a key first step. This initiative is designed to enable Europe’s varied markets to collaborate and create regional standards and deliver local growth.”

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>