Netflix spenderar mer på exklusivt material

Vi berättade igår om Apples satsning på exklusivt tv-innehåll. Nu meddelar Netflix att de ökar sin budget för egenproducerat material med en miljard dollar till sju miljarder. Samtidigt kommer indikationer på att deras bibliotek krymper.
Netflix hade tidigare bedömts spendera 6 miljarder dollar på eget material under 2017. Nu avslöjar företagets vd Ted Sarandos att de ökar budgeten med ytterligare en miljard till 2018. De extra pengarna kommer gå till att skapa innehåll tillsammans med bland annat bröderna Coen, David Letterman och Shonda Rhimes.
Läs även: Apple storsatsar på exklusivt tv-innehåll
Det är med andra ord stora satsningar som Netflix nu gör på att skapa eget material. Samtidigt visar undersökningar att Netflix bibliotek håller på att krympa som en konsekvens av att licenskostnaderna ökat. Dessutom har Disney meddelat att de avbryter samarbetet med Netflix för att istället satsa på sin egen streamingtjänst.
Det betyder att vi nu håller på att se Netflix förändras från en streamingplattform till en streamingkanal där de, i likhet med bland annat HBO, tillhandahåller sitt egen producerade material. Sarandos tillbakavisar dock påståendet och menar att det är flera år kvar innan fördelningen mellan egenproducerat material och inköpt material når 50/50.
Netflix håller även på att rulla ut en prishöjning. Anledningen menar de är att de nu låter användarna ladda ner filmer och tv-serier i appen för att kunna se dem offline. Den utökade funktionaliteten menar de medför ökade kostnader, och därför behöver även priset ökas. Frågan är om de ökade intäkterna även kommer gå till att skapa ännu mer eget material, eller om de kommer försöka fokusera på att skaffa fler licenser. En av de stora fördelarna med Netflix har ju varit just kombinationen av licensierat och egenproducerat material, något som skapat ett stort bibliotek och en bredd i utbudet. Förhoppningsvis är det en väg som de vill fortsätta vandra.