Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Det här måste marknadsförare veta om Generation Z

Generation Z är är födda från mitten av 90-talet och framåt. De är uppväxta med smarta telefoner och trådlöst internet, och vill du som marknadsförare kommunicera med dem kommer här 9 saker du måste ha koll på.

Medan många företag fortfarande kämpar med att förstå hur Generation Y (Millennials) ska passa in på arbetsmarknaden, håller Generation Z på att växa upp och bli köpstarka konsumenter. Givetvis vill företagen locka till sig även denna grupp, men det är inte helt enkelt att få dem att lyssna. För att nå fram behöver du förstå hur de fungerar och beter sig.

  1. Nyheter konsumeras via sociala medier.
    Det är genom Twitter och Facebook som de läser nyheter, att gå in på Aftonbladet eller Expressen skulle inte falla dem in. De hjälper gärna varandra genom att tagga varandra i kommentarsfältet, eller dela nyhetsartiklar med vissa personer. Nyheterna behöver dessutom vara i ett tillgängligt format med många bilder och kortare meningar. Det är kärnan som är det viktiga, för att sedan kunna gå vidare till nästa lilla informationspaket.
  2. Prata istället för att skriva.
    Trots att de är oerhört snabba på att skriva meddelanden på telefonerna, går det oftast snabbare att använda FaceTime eller ringa via Messenger. Det skrivna ordet är helt enkelt bara till för mycket korta meddelanden som att fråga om tid och plats.
  3. On-demand är det enda rätta.
    Att titta på tv är inget som förekommer längre. Alla tv-serier och filmer finns ju via Netflix, HBO och liknande streaming-tjänster. Att ”binge-titta”, dvs titta på många avsnitt i rad, är dessutom lite av ett koncept, eftersom de då slipper vänta en vecka till nästa avsnitt. Hellre se allt på en gång än att dra ut på det.
  4. Telefonnummer är sekundärt.
    Att be om någons telefonnummer som ett led i datingen är inte längre aktuellt. Man följer varandra på Instagram, eller är vänner via Snapchat och Facebook. Där sker dessutom majoriteten av kommunikationen. Telefonnummer används mycket sällan, och bara om det är personer som man har mycket samröre med. Annars duger de sociala medierna alldeles utmärkt.
  5. Böcker är inget man läser.
    Visst tar de till sig information och fiktion, men inte genom att läsa i en pappersbok. Istället tittar man på filmklipp, eller lyssnar på ljudböcker. Det går dessutom att göra medan de tränar eller sitter i lokaltrafiken utan att behöva släpa på en tung bok.
  6. Du behöver ha två konton på Instagram.
    De har oftast två konton på Instagram, ett för att hantera den publika bilden, där bilder av resor och vänner läggs upp. Det andra kontot är det mer privata, dit endast ett fåtal nära vänner har tillgång. På deras ”finsta”-konto (fake Insta) finns oretuscherade bilder, långa rants och filmklipp som är mindre glamorösa än de på det publika kontot.
  7. Utbildning är viktigt.
    Trots deras till synes slappa inställning till utbildning är det något som många tänker på. De är målfokuserade och vet att utbildning kan bidra till deras karriär. Däremot kan det gärna vara online-utbildningar eller distanskurser som är mer lättillgängliga än att behöva ta sig till ett universitet varje dag.
  8. Bilder säger mer än ord.
    Att ta bilder och dela med sig av är oftast betydligt viktigare än att skriva något. Bilderna kommunicerar såväl känslor som händelser, och är ett sätt att samlas kring olika händelser. Dessutom är det viktigt att bilderna av bilder ser bra ut, vilket är anledningen till att Polaroid-bilderna nu börjar komma tillbaka.
  9. Var stolt och självsäker.
    Generationen är inte bara uppväxt med avancerad teknik som utvecklas i ett rasande tempo, de är även uppväxta i ett samhälle som premierar individen och personliga framgångar. De är därför självsäkra och drar sig inte för att prata om eller visa upp sina främsta sidor. På liknande sätt uppskattar de när andra vågar vara stolta och självsäkra, och tycker dessutom att mångfald och olikheter bidrar positivt till såväl deras liv som till samhället.

Så om du som marknadsförare vill kommunicera med Generation Z behöver du ta dig en funderare på hur de kommunicerar med varandra. Att skicka ett textbaserat mail kommer sannolikt inte få samma genomslagskraft som en video som du delar på Instagram. Fundera även över ditt erbjudande och hur det passar in i deras liv och bidrar till att de når sina mål.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>