Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Alibaba dubblar vinsten i senaste kvartalsrapporten

E-handelsjätten Alibaba kom nyligen med sin rapport för Q2, som visar på en dubblering av vinsten jämfört med föregående år. Det senaste kvartalet genererade inte mindre än 2,1 miljarder dollar (17 miljarder kronor).

Att Alibaba börjat bli en kraft att räkna med har blivit allt tydligare på senare tid. Bland annat har de lanserat en molntjänst som nyligen rapporteras nå över en miljon användare, samtidigt som de fokuserat på en aggressiv expansion utanför moderlandet Kina. En expansion som företaget nu menar börjar nå ”meningsfulla nivåer” då den internationella e-handeln genererade 389 dollar i omsättning under kvartalet.

Huvuddelen av omsättningen (och vinsten) kommer fortfarande från deras e-handel som tillhandahåller produkter till handlare i hela världen. Tillsammans med deras direktförsäljning till slutkonsument meddelar de att de har 466 miljoner aktiva kunder under den senaste 12-månadersperioden, och senaste kvartalet gav en omsättning på 7,4 miljarder dollar, en ökning med 56 procent jämfört med förra året.

Utöver e-handel och molntjänster har företaget ett företag för digital media och underhållning som bland annat omfattar videoservices Youku Tudou. Denna förhållningsvis blygsamma verksamhet omsatte 602 miljoner dollar, en ökning med 30 procent från 2016. Även deras internationella försäljning till slutkonsument, genom plattformen AliExpress, såg en kraftig omsättningsökning med 136 procent jämfört med förra året. Det indikerar tydligare än något att företaget har mycket att hämta på den internationella marknaden, och frågan är när Amazon kommer börja känna sig hotade på riktigt av konkurrenten.

Det går givetvis att hävda att Alibaba saknar insikter och kunskap om västerländska konsumenter, men på samma sätt saknar Amazon kunskap om kinesiska konsumenter. Amazon har ju positionerat sig som ett dataföretag snarare än ett e-handelsföretag, något som även de använt för att expandera såväl i verksamheter som geografisk spridning. Sannolikt dröjer det inte länge innan vi får se en upptrappning av tongångarna mellan de två, om de nu inte väljer att göra gemensam sak istället.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>