Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 viktiga egenskaperna som du måste ha koll på för att optimera den digitala kundresan

Alla pratar om att skapa trafik, men väldigt få tänker på att optimera den digitala upplevelsen när man väl har lyckats få människor att besöka just din webbplats.

John Ekman grundaren av Conversionista delar med sig av hans fem viktigaste tips om hur du hittar den bästa webboptimeraren.

Sen jag startade Conversionista har jag varit med om att utbilda över 250 personer till att bli fullfjädrade konverteringsexperter, med vår utbildning Conversion Manager. Då skulle man kunna tro att jag vid här laget vet vad som krävs för att bli en expert i världsklass.
Och ja – Det vet jag, här får du veta vad som krävs.

För att bli en expert på att optimera en webbplats måste du ha…

  1. Optimerings-genen
  2. Nyfikenhet
  3. Empati
  4. Självförtroende
  5. Matematik

1. Optimerings-genen – har du den eller inte?

Jag är stark förespråkare av HR-filosofin- ”Hire attitude – Train skills”. Så min lista kommer inte att handla om att kunna Google Analytics, Hotjar, Episerver eller ha gått på Handels eller en UX-utbildning. Snarare handlar det om att ha rätt inställning, filosofi eller personlighet.

Det första och kanske viktigaste punkten är att personen bär på den så kallade ”Optimerings-genen”. Med åren tycker jag mig ha märkt att vissa människor har en alldeles särskild passion och drift. Det kan helt enkelt inte låta bli att optimera ALLA saker håller på med. Det kan vara hur man rakar sig på det mest effektivaste sättet, eller hur man sorterar sin återvinning, eller i vårt fall: hur man får flest besökare på webbplatsen att konvertera.

Så här känner du igen optimeraren:

När du intervjuar; Fråga om hen blir irriterad när hens partner ställer ketchupen på ”fel” hylla i kylskåpet. Fråga vilken som är den bästa platsen i tunnelbanevagnen för att minimera sträckan man måste gå till arbetet. När du hittat dessa små tecken på att den här personen inte kan lämna någon del av sitt liv o-optimerad. Ja då har du fröet till en riktigt bra Conversion Manager.

2. Nyfiken i en konverteringstratt

För att få våra besökare att göra det vi vill att de ska göra, måste vi förstå vad som händer inuti deras hjärnor. En genuin nyfikenhet på människor och deras beteende är den andra viktiga byggstenen för en bra konverteringsexpert.

Så här känner du igen optimeraren:

Berätta om ett problem eller utmaning ni har med er sajt app eller den digitala pryl du vill optimera. Berätta att ni funderat och klurat men inte riktigt kommit fram till vad som går fel. Nu vill du se att personen går igång och börja ställa frågor: – ”Har ni undersökt det här? Har ni gjort användningstester?  Vad säger Google Analytics?”. Om det är rätt person du har framför dig kommer hen inte kunde låta bli att börja rota och gräva i de här frågorna på en gång.

3. Empati – Vi lever och dör med våra besökare

En bra konverteringsexpert måste alltså vara nyfiken. Det är en bra start men det räcker inte. Den här personen måste också ha ett starkt engagemang och blir riktigt jäkla förbannad när besökarna misslyckas med att konvertera på sajten.

”Konvertering sker när dina och besökarens mål möts” –  det kallar vi ”konverteringens första lag”, på Conversionista. När besökaren inte klarar av att uppnå sina mål, då brinner det i huvudet på konverteraren.

Så här känner du igen optimeraren:

Få hen att berätta om någon gång hen inte kunde använda en webbplats. När det inte gick att fylla i person-numret utan att få ett idiotiskt felmeddelande. När det inte gick att välja storlek. Man inte kunde förstå hur man skulle betala, etc.  Om personen framför dig tänder på alla cylindrar –  Ja, då har du hittat rätt.

4. Stort självförtroende även på svajig mark

Om man ska lyckas långsiktigt som optimerare måste man vara ”säker i att vara osäker”.  Många chefer och kollegor letar enkla sanningar, snabba vägar till målet. Men optimerarens väg är ofta kringelkrokig.  Att jobba med data och AB-tester är ofta två steg framåt ett steg tillbaka. Och det lätt at falla för frestelsen att ta den enkla vägen.  Vi människor blir lätt offer för det som kallas ”confirmation bias”. Med det menas att vi väljer att se den data och resonemang som stödjer våra hypoteser och väljer att blunda för den data som ifrågasätter den.

“Marketing is trying to prove that you’re right – Science is trying to prove that you’re wrong”

Så här känner du igen optimeraren:

Be hen att beskriva tillfällen då hen har stått upp mot sin chef, våga säga emot, vågat vara obekväm.

5. Matematik – Kul eller nödvändigt ont?

På tal om vetenskap: förutom ett brinnande intresse för psykologi och människors beteende, är det också viktigt att vara intresserad av matematik-statistik-data. Dvs de vetenskapliga metoder vi använder för att BEVISA våra hypoteser. (Typ i motsats till ”magkänsla”, ”varumärkesupplevelse”, eller vilka andra flummigheter din kreativa byrå försöker kränga på dig).

Så här känner du igen optimeraren:

Kolla matte-betygen.  Be hen berätta hur hen jobbat med analys. Var det någon gång då hen hittade något riktigt intressant och oväntat i sin data? Om du pratar med en person som valde att läsa marknadsföring för att slippa matematik och statistik –   Ja, då har du fått tag på fel person.

Jag har jobbat digitalt i över 20 år, på webbyrå, i spelbolag, med digitala strategier, som investerare. Jag började jobba med konvertering för sju år sedan. Och aldrig har jag i mitt digitala liv mött en utmaning som innehåller så många aspekter av mänskligt vetande och utmaningar. Vi arbetar med psykologi, statistik, interaktionsdesign, copywriting, webb-teknik. Du behöver riktiga renässans-människor i ditt team. De är inte lätta att hitta men förhoppningsvis kan den här guiden ge dit en knuff i rätt riktning?!

Vill du få bättre ROI i din digitala marknadsföring och kommunikation, gå på Conversion Jam och lär dig alla knepen

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>