Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 Tips hur du kommunicerar via sociala medier med Generation Z

Förra året var för första gången som digital reklam gick om TV-reklamen. I år förväntas den trenden accelerera. Förra året omsatte Facebook över 26 miljarder dollar, en ökning med 9 miljarder dollar jämfört med föregående år, siffror som översteg analytikernas förväntningar.

Drivkraften bakom båda dessa trender är det faktum att världens största och mest kända varumärken har flyttat sin marknadsföring till sociala medier för att nå potentiella kunder.

”Det traditionella sättet att tänka på rörlig reklam som en 30 eller 60 sekunders TV-spot är föråldrat”

”Sociala medier har blivit allt mer populärt för att nå yngre publik på nätet. Generation Z konsumerar media via sin smartphone, inte en TV”

För att lära dig hur man skapar innehåll för sociala medier som appellerar till Gen-Z bjuder vi på 5 tips om hur du gör

1. Investera i interaktiv teknik

Generation Z vill vara med och interagera, så om du vill attrahera denna stekheta målgrupp måste du investera i teknik där de kan vara med och interagera med dig. Den nya unga generationen har vuxit upp med det digitala och sociala medier, de förväntar sig att de skall kunna skapa profiler och kunna prata med varandra via digitala medier, så om du vill att de skall ”hänga” hos er måste ni skapa attraktiva sätt där de kan vara med.

2. Differentiera ditt innehåll och var könsneutral

Generation Z mer mångfacetterade än någon annan generation, de har också olika attityder om kön än sina förfäder. Gen-Z är mindre benägna att hålla sig inom ett ett fack och är inte lika fokuserade på olika saker som är indelat efter könsstereotyper. Företag som vill engagera Gen-Z via sociala medier måste förstå mekanismerna i hos denna generation och inte kommunicera enligt gamla stereotypa modeller i sociala medier.

3. Analysera och lär dig att anpassa dina budskap 

De som analyserar data från sociala medier och anpassar sitt innehåll så att det passar Gen-Zers kommer snabbt kunna skapa innehåll som engagerar denna målgrupp.

Spana in alla heta varumärken som Gen-Z gillar och analysera hur dessa kommunicerar via sociala medier, genom att se hur andra lyckas kan du snabbt anpassa din kommunikation.

Titta på olika profiler på Snapchat och Instagram och analysera hur de kommunicerar med Gen-Z då de föredrar dessa sociala medieplattformar framför Facebook och Twitter. Det kan vara vettigt att investera i ett Instagram-analysverktyg för att förstå hur andra varumärken har blivit framgångsrika.

4. Välj platform för din kommunikation i Sociala Medier

Generation Z gillar sociala medier, men de älskar inte alla sociala medier.

Gen-Z spenderar relativt lite tid på Facebook (som växer starkt i övre medelåldern) de är inte heller aktiva på LinkedIn och Twitter. De spenderar dock en oerhörd mycket tid på Snapchat och Instagram. Förutom dessa traditionella sociala medier, använder Gen-Z messagingplattformar som Kik, Line, WhatsApp och Facebook Messenger.

När du skall kommunicera med Generation Z är det viktigt att fokusera främst på Snapchat och Instagram. Men du bär även testa andra nya ställen som de hänger på som exempelvis Houseparty.

5. Sponsra inlägg för att öka engagemang

Om man vill nå ut till riktigt många i sociala medier måste man idag sponsra sina inlägg, det är oerhört svårt att skapa organisk räckvidd då algoritmer lyfter fram betalda inlägg före de icke betalda. Så om du skall ha en chans att nå fram måste du lägga en budget och rikta dem på de inlägg som du vill kommunicera ut till en större publik.

Använd analys från tidigare inlägg för att ta fram relevanta målgrupper som du skall ”boosta” dina inlägg till.

Sammanfattning

Generation Z har helt andra medievanor än tidigare generationer. Därför måste marknadsförare fokusera på att kommunicera via sociala medier mobilanpassat då de i princip lever sina liv i mobilen. Dessutom måste man vara trovärdig och ärlig i sin kommunikation om man skall nå fram.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>