Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 tips hur du undviker att någon hackar din iPhone

Allt oftare ber Apple dig uppdatera programvaran i din iPhone, men varje ny uppdatering och ny funktion öppnar för nya möjligheter där cyberskurkar kan hacka din telefon.

Antalet nya kända svagheter för dataintrång (CVE) i iOS var under första kvartalet 2017 större än det var totalt sett under 2016, enligt mobilsäkerhetsföretaget Skycure. De förutspår totalt 643 olika möjligheter att hacka din iPhone (CVEs) under året.

Rapporten Mobile Threat Intelligence 2017 med titeln “10 years of hacking iOS” säger att antalet sårbara enheter inte är en indikation på hur osäker en plattform är, utan snarare hur intensivt hackare försöker bryta sig in i plattformen. Medan kända sårbarheter hela tiden kommer att fixas, utvecklas iOS-koden ständigt med nya funktioner. Så hackare kan hitta nya ingångar att komma in i din iPhone.

Skycure säger att varje gemensam sårbarhet och exponering (CVE) får en poäng från 0-10 som indikerar dess potentiella inverkan på systemets säkerhet. Det finns mycket fler 10:or för iOS idag än det var förr.

Här har du de fem hetaste tipsen hur du undviker att bli hackad:

1. Klicka inte eller installera inte något om du inte är säker på att det är säkert

2. Installera bara appar från kända företag och varumärken, är du tveksam installera inte appen

3. Om du inte är säker på att det WiFi som du använder är säkert, öppna inte känslig information när du är uppkopplad

4. Uppdatera alltid senaste säkerhetsuppdateringarna, då har du alltid har de senaste buggfixar som har stängt ned de bakvägar som tidigare kan ha funnits

5. Installera en gratistjänst som håller koll på säkerheten i din mobil, det finns flera alternativ där Skysecure är ett av dem

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>