Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

10 Skills som en Digital Marketing Pro måste kunna bemästra

Digital transformation är idag på allas läppar och allt fler lägger på sig fräcka titlar för att utmärka och framhäva sin kompetens sig i det digitala bruset.

Men om man skall vara en Digital Marketing Pro måste man kunna bemästra dessa tio viktiga saker.

1. Analys av data är grunden till en bra digital kommunikation
I en digital värld måste man grunda sina beslut på data, därför måste man kunna hantera olika analyticsverktyg och kunna tolka data på för att kunna ta korrekta beslut. Man måste ha en en bra blick och kunna se om datan som man grundar sina beslut på är korrekt, dessutom måste man ha förmåga att kunna koppla ihop många olika datapunkter för att ha kontroll på hela kundresan.

2. SEO är ett av de mest effektiva sätten att fånga upp användarna
SEO – Search Engine Optimization – är troligtvis en av de viktigaste sakerna att prioritera. När människor är intresserade av något söker de på Google. Men det är inte de bästa och de mest populära varumärkena som toppar söklistan, det är de som förstår sökalgoritmerna och har optimerat sin webb efter det så att de orden som man söker efter finns med i deras flöde.

3. Man måste förstå mekanismerna i Sociala Medier om man vill nå fram
Facebook har på kort tid blivit världens största mediekanal, man sitter i en slags hatkärlek till dem och är beroende av dem för att få fram sitt budskap. Men det är oerhört lurigt att ha koll på Sociala Medier när flödet bygger på algoritmer, Facebook har ca 400 olika tangeringspunkter för att prioritera om inlägg skall lyftas fram eller prioriteras ned, det är bara 3-6 procent av inläggen som når sin publik rent organiskt. Dessutom gör alla sociala medier hela tiden om sina algoritmer, så det som man lärde sig för ett halvår sedan är urgammal kunskap. Man måste hela tiden testa och iterera för att vara med i kampen.

4. E-postmarknadsföring är oerhört effektivt och underskattat
Många digitala marknadsförare har helt prioriterat bort e-post i sin marinadsföring, dock är e-posten fortfarande ett mycket effektivt verktyg för att nå fram i bruset. Men som med all digital marknadsföring måste man testa och analysera data för att få full effekt. Gör kontinuerliga A/B-tester för att optimera rubriker, text eller bild i mail och olika CTA (Call For Action).

5. Förståelse och kunskap om databaser är ett hygienkrav idag
Data är det nya guldet, din egna data är det värdefullaste som du har idag. Därför måste man kunna hantera databaser så att man kan administrera och uppdatera den data man har, är den inaktuell eller felaktig är den värdelös. Man måste hela tiden uppdatera Opt-Out vilka som är A-B-C kunder så att ni kan differentiera er kommunikation utifrån era kunder behov och intressen, detta kan man bara göra med hjälp av data. Genom att inte ha koll på sin data är risken stor att er kommunikation blir irrelevant och felaktig och gör mer skada än nytta. Se till att ha koll på er data.

6. Man måste kunna hantera en DMP – Digital Marketing Platform
Efter sekelskifter pratade alla om CRM-system, detta är idag förlegat då ett CRM-System bara har han om kunddata. Idag bör man investera i en DMP där man kan koppla ihop alla datapunkter, från det att någon har besökt er hemsida, eller Facebooksida, tills det att de blir kunder. Man måste koppla ihop alla datapunkter så att man förstår hela kundresan, då kan man börja predicera hur och när man går från att vara prospekt till kund. Genom att ha koll på hela kundresan kan man skapa en bättre och mer relevant kommunikation och hjälpa folk på vägen (istället för att irritera dem med irrelevanta budskap).

7. Content Marketing är grunden till din SEO
Genom att producera bra relevant innehåll och dela med sig av Tips och Guider på den egna hemsidan ger man folk en anledning att besöka den, en statisk död hemsida är helt meningslös att besöka. Dessutom om man har gjort en grundlig SEO-analys och identifierat de viktigaste söktermerna kan man plantera dessa i sin Content Marketing så att man hamnar lägre upp på söklistan. Det finns bara positiva effekter med att jobba smart med Content Marketing, men den måste grunda sig på data och analys om den skall generera bra SEO.

8. Se till att ha en plan för er Mobila Marknadsföring
Facebook, Google, YouTube, Linkedin, Snapchat och många fler har större andel mobiltrafik än desktoptrafik. Det är tjänstefel för en digital marknadsförare att lansera en digital tjänst utan att ha mobilanpassat den, vill man fånga användarna där de är måste man ha full förståelse för mobil kommunikation och att den skiljer sig väsenskilt mot desktop. Analysera de olika datapunkterna var för sig och skapa individuella flöden för mobil- och desktopanvändarna.

9. Man måste kommunicera via rörlig bild i framtiden
Facebook höher att 2020 kommer 80 procent av innehållet i den sociala medieplattformen vara rörlig bild, kidsen pratar med varandra med bilder och video via Snapchat. Detta beteende smittar av sig på alla generationer där barnen skickar en video till föräldrarna i trappen på väg hem, då börjar även föräldrarna skicka video till barnen och i nästa steg till sina kompisar (ni fattar). Företag och marknadsförare måste anpassa sig till denna nya digitala verklighet och börja kommunicera med sina kunder och prospekts med hjälp av video via Facebook, YouTube eller Snapchat.

10. Viral marknadsföring i sociala medier fungerar
Att få viral spridning via sociala medier är egentligen ganska enkelt, man måste bara ändra sitt sätt att tänka och kommunicera. Sociala medier handlar inte om era produkter och tjänster, det handlar om människorna därav namnet sociala medier. Lyft fram ambassadörer med en stark närvaro i sociala medier och välj ut ett par social influensers (som är proffs på viral marknadsföring) och etablera ett samarbete med dem. Våga släppa ert gamla tänk där ni skall tala högt och brett om hur förnämligt bra era produkter och tjänster är. Välj istället att låta andra prata om ert företag och era produkter och tjänster så skall ni se att era inlägg kommer att gillas, delas och kommenteras i klart större utsträckning.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>