Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Publicister går ihop för att konkurrera med Facebook och Google

Det är hård konkurrens om annonspengarna, och små publicister kan ha svårt att erbjuda den räckvidd som de stora drakarna har, därför går de nu ihop för att tillsammans kunna erbjuda annonsörerna vad de vill ha.

Annonsörer vill nå ut till så många människor som möjligt för så lite pengar som möjligt. Att använda sig av flera olika publicister blir oftast dyrare än att vända sig till en av de stora, vilket oftast blir Facebook eller Google, eller någon av de plattformar de äger (Instagram och YouTube). Dessutom har de mindre publicisterna ofta konkurrerat sinsemellan, vilket gjort det ännu svårare att locka till sig annonsörer.

Mot bakgrund av det har nu ett flertag förhållandevis stora publicister gått samman, under ledning av annonsbyrån Sonobi. Tillsammans har de över 150 miljoner dagliga inloggade användare, och kan därmed bli en relevant konkurrent till de stora plattformarna.

Sonobi själva ser det som en ypperlig möjlighet att kunna erbjuda sina kunder bättre räckvidd och ökad transparens i var deras annonser kommer kunna synas. Det helt är helt enkelt en bra affär för alla parter, utom då de redan stora publicisterna som nu får ytterligare en konkurrent att tävla med.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>