Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Facebook korar de 24 bästa kampanjerna

En vecka innan Cannes Lions International Festival of Creativity höll Facebook sin egen Ad Awards, där vinnare i kategorier baserat på Facebook fem reaktionsknappar korades.

I torsdags avslöjades vinnarna i Facebook Awards, där bidragen kategoriserats efter de fem reaktionsknapparna Laugh, Love, Cry, Wow och Act. I varje kategori fanns flera vinnare, så ingen fick ensam inta prispallen

Här har du hela vinnarlistan:

Laugh

Kategorin uppmärksammar kampanjer att fått folk att skratta och må bra. Fokus var på kampanjer som tog humor till en ny nivå.

Facebook Not Live av Barton F. Graf för Tomcat Rodent Control

Litbaits av Dieste för The Wild Detectives

Little Ceasars Facebook Surprise av  Barton F Graf för Little Ceasars

Shoes: Impossible av TBWA Korea för ABC-MART Korea

Spanish Lessons av Alma DDB för Netflix

Love

Kampanjer som fick människor att förälska sig i varumärket, vann våra hjärtan och ökade medkänslan.

All that we share av och för TV 2 Danmark A/S

Playstation Search for Greatness av BBH New York för Sony Interactive Entertainment Inc.

Pocket Patrol av Leo Burnett för Samsung Australia

We Are Here av Creative Shop för Airbnb

Cry

Den här kategorin uppmärksammar kampanjer som fått oss att gråta av empati, inspiration och medkänsla. De fick oss att tänka och känna efter.

#IWelcome Live av DDB&tribal Warsaw för Amnesty International

Evan av BBDO New York för Sandy Hook Promise

Gone Girl av Facebook Creative Shop för Justice and Care

The DNA Journey av och för momondo A/S

Wow

Kampanjer som fick oss att tappa hakan och som banat nya vägar för marknadsföring återfinns i denna kategori.

#comeonin av DDB för Sydney Opera House

InstantDJ av BBDO New York för Bacardi

Made in a Minute av BBDO New York för Lowe’s

Mr. Robot Season 2 Digital Launch av ISL (Strategy Labs) för USA Network

Out of Office Travelouge av The Monkeys, part of Accenture Interactive för Quantas

Act

Här finns de kampanjer som fått oss att agera, att vilja göra något och som inspirerat till handling. Det kan även ha haft en märkbar inverkan på försäljning eller liknande mätvärden.

Anonymous Friend av J. Walter Thompson för Alcoholics Anonymous

Careculator av R/GA för Jet.com

Hungerithm av Clemenger BBDO Melbourne för Snickers

MashiMachine av Leo Burnett Mexico för 4pelagatos

The Adventures of Little Brush Big Brush av R/GA för Inilever – Signal

Your Name Saves av Leo Burnett för Donate Life America

Prisutdelningen handlar givetvis inte bara om vilka som gjort bäst annonser på Facebook och Instagram, utan är även ett sätt att visa upp vad som är möjligt att göra. Däremot är det inte ovanligt att samma kampanjer och företag uppmärksammas såväl av Facebook som i Cannes. Om en vecka får vi se vilka som är årets dubbelvinnare.

 

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>