Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Ska Facebook konkurrera med Houseparty?

Facebook genomförde för några månader sedan en stor undersökning kring varför unga använder gruppvideo-chatten Houseparty. Är gruppvidechat nästa utvecklingsområde för Facebook?

Genom sitt eget nätverk skickade Facebook ut en undersökning som inleddes med texten ”Använder du Houseparty? Fyll då i den här undersökningen!” Baserat på undersökningen bjöds sedan flera ungdomar till Facebooks kontor för att delta i en mer omfattande undersökning. Ersättning gavs i form av ett 275 dollars presentkort på Amazon.

 Diggar du DA? Klicka här och ger oss ditt stöd

En talesperson från Facebook bekräftade att undersökningen skett och menade att den var en del av företagets arbete för att förstå hur olika grupper använder tekniska produkter såsom videomeddelanden. Den här typen av undersökningar ”görs hela tiden” menar personen på Facebook.

Men ett så omfattande undersökningsarbete pekar på att Facebook har börjat intressera sig för gruppvideochat mer än att bara förstå det som koncept. Facebook har ju en historia av att köpa upp eller kopiera företag som kommer med nya lösningar. Framför allt om unga personer är målgruppen.

Visserligen har Facebook ett gruppvideo-alternativ i Messenger, men det är inte samma löst hållna format som Houseparty. Användare i Houseparty kan hoppa in och ut ur olika chattar med såväl vänner, som vänners vänner, och blir på så sätt ett mycket dynamiskt sätt att interagera.

Enligt personer på Houseparty så har företagen träffats och ”haft några vänskapliga samtal kring framtiden för live-video”. De menar att de även ser fram emot att få se resultaten av Facebooks studie. Något som Facebook menar att man inte kommer att lämna ut. Facebook avböjde även att svara på om undersökningarna fortfarande pågick, eller om de hade någon inverkan på Facebooks produkter.

Att Facebook är tysta om vad de planerar är ju i sig inget konstigt. Och att expandera sina funktioner för videochat är ju onekligen något som ligger i tiden. Frågan är om de kommer försöka köpa sig in eller bygga funktionerna själva. På senare tid har de ju, i takt med att musklerna vuxit, börjat utveckla allt mer själva.

Personerna bakom Houseparty har ju dessutom redan förlorat ett slag mot Facebook, då med appen Meerkat som användes för att livestreama video. När Facebook kom in och började flexa sina muskler kastade VDn Ben Rubin in handduken och satsade istället på appen Houseparty. Vi får se hur sammandrabbningen går den här gången.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>