Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Varför ska jag skydda mig mot digitala intrång?

Senast i helgen skakades världen av ett gisslanvirus som krypterade informationen i datorer överallt och krävde en inbetalning till ett konto för att låsa upp datorn igen. Det visar att IT-säkerhet angår alla, inklusive dig!

Det är inte bara IT-avdelningen som måste tänka på digital säkerhet längre. Ditt företag lagrar mängder med känslig data: avtal och uppgifter rörande kunder, lösenord, kritiska affärsdata och annat som du verkligen inte vill ska hamna i fel händer. Dessutom kanske du har ansvar för delar av kundens affär, deras kampanjer och aktiviteter på olika plattformar på nätet. Digital säkerhet är därför något som du som mediebyrå, publicist, PR-byrå, annonsör, ja kort sagt alla inom digital marknadsföring, borde tänka på.

Enligt företaget Detectify har 90 % av sajter kritiska sårbarheter som en hackare kan utnyttja. Det låter ju inte så roligt, sannolikheten att du har luckor i din säkerhet är därför ganska stor. Så vad kan du då göra för att skydda dig och dina kunders data?

Den enkla lösningen är så klart att kasta pengar på problemet. Anlita en säkerhetsexpert som kan gå igenom och se till att ditt företag har uppdaterade brandväggar, säkerhetslösningar och rutiner på plats. Men idag går utvecklingen så rysligt fort att den senaste attacken hade kunnat förhindras med en säkerhetsuppdatering som kom i mitten av mars, för bara två månader sedan. Du kan ju inte ha en säkerhetsexpert som kommer in en gång i månaden, det skulle bli orimligt dyrt.

I dagens värld räcker det heller inte att ha en IT-ansvarig, eller ens en hel IT-avdelning,. Den senaste attacken tog hela världen på sängen, och det är därför allas ansvar att ha koll idag. Du behöver inte vara expert, men se till att du har tillräcklig kunskap för att inte du ska vara säkerhetsrisken!

Det är precis vad företaget Detectify arbetar med. Istället för att komma in som expert och fixa allt, vill de agera som etiska hackers som hjälper företag att göra verksamheten säkrare.Som ett led i det har Detectify under devisen ”Go hack yourself” skapat en webbaserad ”auto-hacker” som kan testa din hemsida och sedan ge rekommendationer på vad som kan göra sajten säkrare.

Visserligen är hemsidan bara ett av alla möjliga säkerhetshål, men det är ett bra ställe att starta. I synnerhet om du har sidor som ligger bakom inlogg. Dessa är nämligen tacksamma för hackers att försöka få åtkomst till, för du skulle inte förvara något bakom lösenord som inte var värt att skydda, eller hur?

Tycker du det vore bra att få koll på om din verksamhet är lika säker digitalt som den är fysiskt kanske det vore idé att testa att hacka dig själv. Du kan se mer i den här korta videoklippet:

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>