Kan en robot känna mig bättre än min partner gör?

Då och då under året inträffar tillfällen då vi förväntas köpa presenter till varandra. Jul, Alla hjärtans dag och andra bemärkelsedagar. Kan en robot vara bättre på att föreslå presenter till din partner än du själv?
Då förväntas vi dessutom genom presenten visa våra tankar och känslor: kärlek, romantik eller gemenskap, något som visar att just vårt förhållande är speciellt. Ett bevis på att vi känner och förstår vår livspartner bäst av alla. För många kan det kännas som ett test: hur väl känner jag egentligen min partner? Kommer hen att värdesätta de otaliga timmar jag lagt på att välja en upplevelse, restaurang eller present? Pressen att välja rätt kan vara överväldigande, särskilt tidigt i ett förhållande.
Gåvor som förstör viktiga ögonblick
Dåligt genomtänkta planer eller gåvor kan förstöra ett fint ögonblick. Jag håller helt med om att det är tanken som räknas, men om du ger biljetter till årets viktigaste fotbollsmatch till någon som inte bryr sig om fotboll, beställer bord på en biffrestaurang till en vegetarian eller köper dyra smycken till någon som inte bär smycken, då kan det upplevas som bevis på bristande förståelse eller intresse. Därför är det kanske inte så överraskande att det är just dagarna kring jul och Alla hjärtans dag det är som vanligaste att par gör slut.
Att förstå varandras behov
Min fru och jag tycker det är trevligt att hitta presenter till varandra vid speciella tillfällen. Vi brukar ge ganska grova antydningar för att hjälpa varandra med alternativ. Samtidigt kan detta vara potentiella landminor. Hur mycket har vi egentligen lyssnat på varandra? Har vi verkligen förstått varandra?
Förhållandet mellan varumärken och konsumenter möter många liknande utmaningar. Varumärken som gör antaganden om kundernas önskemål, baserade på osäkra tredjepartsdata, är dömda att leverera frustrerande och oönskade upplevelser. Klumpigt skötta aktiviteter och oförmåga att lyssna leder sällan till en lycklig och långvarig relation.
Konsumenter lämnar massor med antydningar efter sig. De platser de besöker, vad de köper, lyssnar på, ser, söker och delar. De förser, allihop, företagen med en mängd signaler om sina intressen. Alla aktiviteter skapar spår med stora mängder data som tecknar allt tydligare profiler om vilka de är, vad som intresserar dem och sannolikt reagerar på.
Med artificiell intelligens är det möjligt för företag att samla och utnyttja dessa signaler. Den hjälper oss att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, med rätt budskap. Företag kan genom konsumenternas beteenden lära sig att förutsäga hur de kommer att agera i framtiden, något som gör det möjligt för oss att förutsäga när deras viktiga ögonblick inträffar och vilka de är.
Förutse önskemål och beteende
Prediktiv marknadsföring hjälper marknadsförare att förutse vad som kommer att fånga konsumenternas uppmärksamhet och gör det möjligt för dem att skapa de betydelsefulla ögonblick som gör kunderna glada.
Tänk om denna nivå av information var tillgänglig för oss när vi vill glädja vår partner. Att kunna veta tillräckligt säkert vad du kan göra eller ge utan att vara orolig för att träffa fel. Jag skulle veta vad min partner verkligen önskar sig och slippa fråga och då få fel svar eftersom hon kanske skulle tycka att det blev för dyrt. Och hon skulle veta när jag verkligen blir glad för en överraskning utan att jag behövt säga något.
Artificiell intelligens gör inte bort sig. Den skulle veta med kuslig precision, baserat på digitalt beteende, och slippa gissa. Det skulle känna till allt som behövs för en underbar och magisk dag.
När jag är osäker på min partners ledtrådar har artificiell intelligens redan en lång lista med restauranger, resor, upplevelser och gåvor som min partner skulle bli glad för, ordnad i olika prisklasser. Den har analyserat och lärt sig av över 14 miljoner kännetecken på min frus intressen, åsikter, vad hon älskar och hatar – och visat en djup insikt som vi bara kan drömma om att själva veta om vårta partners.
Detta är precis den grad av förståelse som prediktiv marknadsföring kan erbjuda varumärken. Genom att använda dessa data på rätt sätt kan företagen förstå oss bättre och ge oss det mest relevanta innehållet och reklamen.
Magnus Johansson, Nordenchef, Rocket Fuel