Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Gör inte dessa tre fel på sociala nätverk

Allt fler företag har en närvaro på sociala nätverk. Men allt för ofta görs samma tre misstag vilket förstör intrycket och minskar engagemanget i dina kanaler.

Att finnas på sociala nätverk är i stort sett ett måste idag. Det är där du kan ha en dialog med dina kunder och se till att hantera frågor och kommentarer på ett sätt som inte är lika formellt som en kundtjänst dit du ringer eller skriver. Allt fler konsumenter föredrar dessutom en direktkontakt med företag via sociala nätverk eftersom det känns mer avslappnat och tillgängligt.

Men för att optimera din närvaro bör du undvika dessa tre enkla misstag:

  1. Ha dåliga bilder. Det är allt för vanligt att visuella blickfång på företagssidor är dåligt upplösta, dåligt ljussatta eller har en blaffig text tvärs över en annars fin bild. Vanligt är också at ta gamla bilder som inte representerar det du faktiskt vill illustrera.
    Se till att de bilder du publicerar är stilrena och håller tillräckligt bra kvalitet. Antingen genom att jobba med företagets egna fotografering, eller se till att hitta bra bilder från de många sajter som finns på nätet. Den vanligaste är Shutterstock, där du får betala en summa för de bilder du vill ha. Ett billigare alternativ är Unsplash där du kan få tag på bilder helt gratis och successivt bygga ditt eget fotobibliotek.
    Se även till att välja ut ett typsnitt som passar med er företagsimage. Undvik typsnitt som är svåra att läsa, eller som helt enkelt inte är snygga. Se även till att samma typsnitt återfinns överallt, att blanda typsnitt är nästa värre än att ha ett fult typsnitt.
  2. Kommunicera formellt och korrekt. Givetvis representerar du företaget, men du är en människa som kommunicerar med en annan människa på ett socialt nätverk. Hela poängen är att du ska kunna vara lite mjukare i kommunikationen med kunderna i den här kanalen. Att låta som en robot, eller som att du citerar lagtext, är helt enkelt inte rätt kommunikationsstil här.
    Försök vara kreativ, använd GIFs och Emojis i samtalen och våga vara lite mer personlig när du pratar med kunderna. Tänk dig hur ett samtal skulle låta om du träffade dem på stan och skriv på liknande sätt.
    Har du svårt att få inspiration kan du alltid titta på hamburgerkedjan Wendy’s twitterkanal. De har valt ett ganska ovanligt sätt att kommunicera, men det har skapat uppmärksamhet och kunder tycker det är roligt att kommunicera med företaget i och med det.
  3. Uppfinn hjulet själv. Det finns tusentals företag som redan gjort det du vill göra. Titta på de företagen och dra lärdom av vad som redan fungerar. Leta upp 3-5 olika företag som du ser upp till ur ett kommunikativt perspektiv och se hur de gör med bilder, kommunikationsstil, uppdateringsfrekvens etc. Utifrån det kan du sedan skapa egna riktlinjer och mallar för hur ditt företags kommunikation ska se ut.
    Den sociala världen på nätet är dessutom i ständig förändring, så räkna med att du kommer behöva utveckla ditt sätt att arbeta allt eftersom tiden går. Gör kontinuerligt små justeringar, och försök inte att få allt perfekt med en gång, för det kommer bara göra dig frustrerad. Stora förändringar leder snarare till att kunderna inte känner igen sig och engagemanget minskar.

Lycka till med din sociala strategi, och kom ihåg att nyckeln ligger i att våga testa och se vad som fungerar för just ditt företag. Kunderna vill kommunicera, ditt jobb är först och främst att inte skrämma bort dem.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>