Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

För små bolag är inte Facebook rätt kanal

Facebook drar till sig allt fler företag och annonsörer, men en ny studie visar att små företag verkar ha svårt att få ut rätt värde av kanalen. Bara 24 procent av bolagen ser en positiv ROI av att vara på Facebook.

Det är i den senaste studien från företaget Manta som siffrorna avslöjas. Trots att flera tidigare undersökningar visat att allt fler små företag söker sig till Facebook, visar Mantas studie av 4.700 småföretag (färre än tio anställda) i USA att endast 49% hade en Facebooksida. Det är minst tio procentenheter lägre än vad andra studier indikerat.

Av de som har en Facebooksida menar majoriteten att de inte får ut ett mervärde av att finnas i det sociala nätverket. Det är alltså en marknadsinvestering som inte återbetalar sig i form av fler kunder eller bättre kundrelationer.

Delar av orsaken kan dock vara att en närmare 75% av dem spenderar mindre än två timmar i veckan på att marknadsföra företaget på nätverket. Dessutom visade studien att de flesta företag gör inlägg på sin sida färre än en gång i veckan, och då är det så klart svårt att få till någon interaktion.

Men hur kommer det sig då att företag väljer att skapa en Facebooksida för att sedan inte jobba med den? Sannolikt eftersom det är något som kräver en hel del tid för att du ska komma över ROI-tröskeln. Som litet företag går det inte att avdela en person till att bara, eller ens huvudsakligen, jobba med att hantera sociala medier. Resultatet blir att arbetstiden läggs på andra uppgifter, och de sociala medierna hinns med en eller ett par gånger i veckan, då mest för att kolla om någon har skrivit något.

Men studier visar att du behöver ha en mycket kort responstid, samt ha hög grad av aktivitet på din Facebooksida för att den ska vara intressant för dina följare. Dessutom är det lätt att drunkna i bruset, så ett enskilt inlägg riskerar att hamna långt ner i nyhetsflödet, därmed får de få reaktioner som leder till ännu lägre ranking i fortsättningen.

Samtidigt finns det ett i det närmaste orubbligt krav på att finnas på sociala nätverk, och det berättas om allt fler framgångssagor om hur Facebook boostade försäljningen och skapade nya kunder. Men är det verkligheten för alla? Fundera på om ditt bolag ska finnas på Facebook, för det handlar ju också om var dina kunder finns. Kanske lämpar sig din verksamhet bättre för LinkedIn, eller ska du fokusera på en blogg? Kanske är din verksamhet mer visuell, och då kan Instagram, Snapchat eller YouTube vara bättre kanaler. Eller så får de sociala nätverken vara till förmån för att ha en väl uppdaterad hemsida, jobba med Google AdWords och synas på mässor och event. Alla kanaler är helt enkelt inte för alla, för oavsett vilken kanal du väljer så är det viktigaste att du gör ditt arbete i kanalen bra. En låg aktivitet i sociala medier kan i vissa fall ge större negativa konsekvenser än att inte finnas där alls.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>