F nation lanserar moderna utbildningar för den digitala branschen

Du har säkert varit på Fotografiska, kanske till och med på en konferens. Nu startar företaget F nation moderna utbildningar för den digitala branschen, i Fotografiskas lokaler. Söker du en utbildning bland heta ämnen där man använder ett effektivt kursmaterial och tider som skapar bra balans ska du läsa den här artikeln.

Fotografiska har sedan starten genomfört utbildningar inom bland annat fotografering, under namnet Fotografiska Akademin. Men nu är det dags att ta klivet över och bli ett riktigt utbildningsföretag, och därför startades nyligen företaget F Nation.

Jan Broman, som tillsammans med Per Broman grundade Fotografiska, säger i ett uttalande: ”Utvecklingen av F Nation är helt på vår inslagna linje att vara en mötesplats för idéer, historier och samhällsutveckling”.
Tanken är att fokusera på utbildningar anpassade till dagens värld, med mycket fokus på digitala verksamheter. De har bland annat utbildningar i digital strategi, samt hur du skapar bra material för dina sociala medier. Utbildningarna vänder sig till såväl företag som privatpersoner, och därför ges de flesta utbildningar både dagtid och kvällstid. Det finns även möjlighet för företag att skräddarsy sina egna utbildningar, om det öppna kursutbudet inte känns helt rätt.
”Genom att fokusera på innovation, transformation och kommunikation tror vi att vi ger människor de bästa möjligheterna att förändras och hänga med i takt med att samhället och omvärlden utvecklas” säger Mattias Hansson, tidigare VD för Hyper Island och en av grundarna till F Nation.
Mycket fokus ligger på att lära sig att lära, eller vad F Nation kallar Learnability. Att skapa förutsättningar för att även efter utbildningens avslut fortsätta hitta områden och möjligheter att utvecklas och lära sig mer. En av byggstenarna i att på så sätt bli en learner är att ställa frågan varför och lära sig värdet av reflektion. Det har nämligen visat sig stimulera utveckling och stärker såväl individen som organisationen.

Den stora frågan är om F Nation kan slå sig in på den reda hårt konkurrensutsatta utbildningsmarknaden. Det finns många som vill locka såväl individer som företag till sina utbildningar, och det gäller att sticka ut från mängden. Att ha tillgång till Fotografiskas lokaler är givetvis en viktig byggsten i F Nations satsning, samtidigt behöver utbildningarna hålla hög klass och leverera vad de lovar.

Det smakprov jag fått när jag deltog i F Nations Innovation Sprint för några veckor sedan visar att de  har något riktigt bra att komma med. I ett högt tempo, och med relevanta uppgifter och tydliga kopplingar mellan teori och praktik kände nog samtliga att utbildningen höll vad den lovade. Att på 14 personer producera närmare 200 idéer på bara tre timmar var verkligen en kick, och något som lämnade oss fyllda av kreativitet och energi.
Om deras övriga utbildningar håller samma höga klass kommer de inte behöva oroa sig för att fylla alla platser. Men vem är jag att säga åt dig? Testa själv!