AOL väljer AudienceProject som nordisk datapartner

Ett nytt samarbete mellan AudienceProject och AOL gör att annonsörer och reklambyråer kan nå rätt målgrupp via AudienceProject och ONE från AOL.
Programmatisk reklam har blivit den nya normen inom digital reklam och nu ökar AOL sin nordiska närvaro.
AOL:s nya samarbete med marknadsförings- och teknikföretaget AudienceProject, innebär att våra kunder som använder ONE från AOL nu kan filtrera sin marknadsföring efter ålder, kön, inkomst och flera andra sociodemografiska faktorer i Norden.
AudienceProject har en databas med över 850 000 aktiva paneldeltagare i Norden 1 , vilket innebär att AudienceProject är störst i Norden inom sin bransch.
Detta var avgörande för AOL när de valde AudienceProject som dataleverantör för sin DSP. Ian Cemann, chef för Programmatic & Publishing för AOL i Norden, säger:
”AOL har framtidens köpplattformar och korrekt data är avgörande för AOL. AOL samarbetar med AudienceProject i Norden eftersom företaget har lång erfarenhet av att leverera data. AudienceProject stora mängd data i kombination med sin maskininlärning säkerställer precision i den data som används för att nå rätt målgrupper och kompletterar AOL:s egna data perfekt. AudienceProjects och AOL:s data ser tillsammans till att annonsörerna når rätt målgrupper i Norden.”
För AudienceProject är samarbetet med AOL ett bevis på att man har kvalitetsdata. Simon Kvist Gaulshøj, Global Publisher Director på AudienceProject, säger:
”AOL är känt för att vara ett mycket innovativt företag inom den digitala mediebranschen. Att
AOL nu väljer oss som nordisk partner data för sin DSP bekräftar vår position på den nordiska marknaden. Vi är glada över att vi nu kan erbjuda våra kunder fler tjänster med hjälp av ONE från AOL.”
AudienceProject sociodemografiska data omfattar Danmark, Sverige, Norge och Finland.