Du ger fem år av ditt liv till sociala medier (Infographic)

En studie från SmartBrief visar att människor spenderar mer än fem år av sina liv på sociala medier. I jämförelse spenderas 3,5 år med att äta och dricka. Vad innebär det för oss människor?

Sociala medier har på bara några få år gjort det möjligt att kommunicera med människor från hela världen. Sociala medier har möjliggjort uppror (Arabiska våren), påverkat hur vi konsumerar rörlig bild, påverkat nyhetsrapportering, och samlat människor i såväl protest som fest.

Att vi lägger mycket tid på sociala medier för att hinna med allt detta är då inte konstigt. Inte heller borde det förvåna någon att vi spenderar mer tid på sociala medier än vi gör på att äta och dricka, i synnerhet som många hänger på sociala medier samtidigt som de äter. Mest tid spenderas på YouTube (1 år och 10 månader) tätt följt av Facebook (1 år och 7 månader) och Snapchat (1 år och 2 månader). Se hela Infographicen nedan.

Den stora vinnaren är dock TV-tittande, som upptar 7 år och 8 månader av våra liv. Samtidigt visar en annan studie från USA att mellan klockan 18-21 på vardagskvällar så utgörs hela 65 % av den totala datatrafiken av Netflix. Vi tycker helt enkelt om att se rörliga bilder.

Men vad gör det med oss? Domedagsprofeter har beskrivit människor som dumma får som går med näsan i sina telefoner. Jakten på likes har gjort att antalet dödsfall till följd av extrema selfies nu överstiger antalet dödsfall i hajattacker. Men som beskrivs i början av artikeln är samtidigt möjligheterna som görs tillgängliga genom sociala medier enorma. Studier visar att samarbeten över såväl sociala som geografiska gränser aldrig varit större, och människor engagerar sig i projekt som inte varit möjliga utan sociala medier.

Så vare sig vi tycker att sociala medier är en kraft för gott eller ont, så får vi vänja oss vid att de är här för att stanna. För människor är i grunden sociala varelser, och sociala medier tillfredsställer vårt djupt rotade behov av att känna samhörighet och umgås med andra, även om det ”bara” är digitalt.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>